The Sausage Machine

februari 18, 2010

Adora Svitak: a Kid’s Eye View of Teaching and Technology. Of “Koester de dromen van kinderen.” (TED2010)

Via Stijn Vogels en Wilfred Rubens kwam ik op TED2010 en bij Adora Svitak, een meisje van 12, dat op die technologieconferentie als invited speaker het woord voerde. Mashable interviewde haar. De Nederlandstalige subtitel van mijn post ontleende ik aan Wilfred Rubens die met Koester de dromen van kinderen naar de nieuwste TED-lezing van ‘creativiteitsexpert’ Sir Ken Robinson verwijst. Voor nrc.next vatte Jim Stolze die lezing samen. Bij wijze van intro voor het tubeje met Adora Svitak citeer ik uit Stolzes samenvatting:

Robinson noemde het belachelijk dat kinderen nu moeten “solliciteren” om naar een bepaalde school te mogen. Alsof ze hun curriculum vitae moeten verdedigen. “O, het lijkt het erop dat je in die 36 maanden nog niet veel hebt bereikt. Zeker te veel met borstvoeding bezig geweest.”  Kinderen zijn kinderen, en een 3-jarige moet je niet als een halve 6-jarige behandelen.

Jim Stolze, nrc.next, 15-02-2010.

Wat een taalkracht! Adora is ook schrijver en dichter, een literair talent. Trouwens, heeft talent wel een leeftijd??

Adora’s moeder, Joyce Svitak, op 6 februari: My older daughter 14 is competing at Chopin competition, my younger daughter 12 is writing her TED speech, what a life!

What a life! Wonderkind? Genie? Hoogbegaafd? Vroegrijp? Sensatie? … Natuurlijk is Adora Svitak een fenomeen: welke 12-jarige schuimt conferenties en talkshows af, ontmoet ‘groten der aarde’ ?! Je moet een 3-jarige niet als 6-jarige behandelen, lees ik in Jim Stolzes verslag van Robinsons lezing. En de 12-jarige Adora Svitak dan? Haar niet als een 22-jarige …? 

Mashable plaatst Adora’s optreden in het kader van kinderrechten. Ja. In se komt het allemaal weer neer op een zeer respectvol samenleven van oud en jong. Op verantwoordelijkheid. Op een grote luisterbereidheid en openheid voor elkaars ideeën, wijsheden en dromen. Zeker ook op het vlak van onderwijzen en leren. Waarom zou een kind geen leermeester kunnen zijn?

Ga ik hiermee helemaal een veralgemenende, sentimenteel getinte toer op? Maak ik het me al te gemakkelijk met wat ‘dure woorden’? Nee, toch niet. Mijn gedachten vandaag hebben alles te maken met een ‘les’ die ik ooit leerde in een workshop Duits van het Goethe-Institut Brussel: een training in respect opbrengen voor iedere lerende, in luisterbereidheid en -vaardigheid, in gesprekvoering en vragen stellen, in ‘evalueren’: onbevooroordeeld, in alle openheid van mens tot mens, uiterst geduldig, kritisch aftastend, overleggend, vertrouwend, waarderend. Een zeer moeilijk en zwaar proces. Een permanente oefening in bewustwording van de intellectuele en creatieve kracht van de ander. Een verfrissende conversatie over tekortkomingen en resultaten, overwinning en mislukking, waarin de power van meesterschap energie-opwekkende ‘vorming’ en creativiteit genereert. Een garantie voor een hoopvolle toekomst.

… Adora Svitak kun je ook hier volgen. Haar lessen in lezen en schrijven, poëzie enz. staan op YouTube. Er is ook de site van Adora en haar moeder. 

Crossposted op Edublogs.be.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: