The Sausage Machine

februari 24, 2010

Schrappen en gummen in de longlist Gouden Uil 2010

 

Wie komt op 15 maart 2010 op de shortlists en vergroot zijn kansen op de Gouden Uil 2010

De longlists zijn bekend. Wie tot smart ontbreekt, is natuurlijk ook al opgelijst.

Ik tip allereerst op Marie Kessels met haar blinde verteller in Ruw. Rendering the invisible visible. Ongelooflijk prachtig en krachtig.

En dan is er die Toyota Kamikaze in the ‘fast lane’, die schelmenroman vol smeuïge literaire slapstick van die andere favoriete schrijver van me: P. F. Thomése.

Of Tommy Wieringa.

Wat kan ik slecht kiezen.

Nee, ik ga voor het bestverkopende Nederlandstalige boek in Nederland, een – wat dacht je – den-de-rend (?) verhaal: Het diner van Herman Koch, dat ook al de NS Publieksprijs won!!

Zou de jury niet anders kiezen: voor geweldig mediageniek, jonger, nog-nooit-op-de-GU-lijst geweest en vrouw-met-ballen Saskia de Coster?

Ja, toch: de goede verhalen van de schrappende en gummende Mensje van Keulen zijn ongetwijfeld een grote kanshebber! Maar of ze spek naar de bek zijn van de jury?

De juryvoorzitters van de Gouden Uil zijn dezelfden gebleven: Guy Mortier, en Jelle Van Riet van Helmut Lotti voor de jeugdliteratuur. Ik vraag me af: komt er weer een schaduwjury, beste (Vlaamse) Radio 1?

 Voor de longlist jeugdliteratuur verwijs ik naar dé kinderboekensite, die van Karin Kustermans. Ik kies voluit voor de schrijvers die ik het langste ken, met wie ik a.h.w. vergroeid ben, die een œuvre hebben opgebouwd, m/v met groot talent, topblijvers, gevestigde waarden, auteurs met een renommee. Mag het?

Ik hoop dat Marita de Sterck met haar algemeen geroemde oorlogsroman De hondeneters,

en André Sollie met De Zomerzot binnenkort op de shortlist prijken. Voor zijn  Zomerzot kreeg Sollie zopas al de Boekenpauw 2010 voor mooist geïllustreerde kinderboek.

Het moet spannend afwachten zijn voor de genomineerde schrijvers. En hun lezers. Raar maar waar. Gek gegokt? Zie ik nu pas dat ik voor de boeken van twee vrouwen heb gekozen van wie de voornaam met een M begint, een Nederlandse en een Vlaamse. Dit zou eens een mooie Gouden Uil 2010 geven! Mooi, al zeg ik het onbevreesd zelf. Wie heeft een Betere keuze? Ik weet al op wie ik stem voor de publieksprijzen – als mijn favorieten Marita de Sterck en Marie Kessels tenminste op de shortlists komen! En vast vinden we die shortlists van de Gouden Uil ook op Wistikal.

Update 25/27-02-2010:  Tom Lanoye en Thomas Rosenboom zijn favorieten van bibman. Houdt ook Mark Cloostermans het bij Tom Lanoye?

Update 11-03-2010: Marie Kessels droeg 1 maand een blinddoek voor zij Ruw schreef, aldus Suzan Holtzer van de Bezige Bij tijdens dankwoord F. Bordewijkprijs. Via Aad Meinderts, directeur letterkundig Museum Den Haag op Twitter.

3 reacties »

  1. Ik stem voor Het diner van Koch.

    Reactie door Jo — februari 24, 2010 @ 6:57 pm | Beantwoorden

  2. […] dat rapport ook de mooie woorden opgevallen over De hondeneters van Marita de Sterck, mijn favoriet voor de Gouden Uil […]

    Pingback door Woutertje Pieterse Prijs 2010 voor “Juwelen van stras” van Carli Biessels « The Sausage Machine — maart 4, 2010 @ 5:47 pm | Beantwoorden

  3. […] Beest in bed, negen echte volkssprookjes. Als jeugdauteur heeft ze bekendheid verworven met o.a. De hondeneters en Niet zonder liefde (Querido). Ze brengt haar boeken mee naar de […]

    Pingback door Beest in bed, een avond vol volksverhalen over liefde en lef – Marita de Sterck – Bibliotheek Brasschaat – vrije toegang | The Sausage Machine — mei 1, 2013 @ 6:13 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

