The Sausage Machine

februari 27, 2010

Zijn er voldoende digitale leerinhouden?

Pieter Breughel de Oude, Luilekkerland, Cocagne, 1567, Alte Pinakothek München, Wikimedia.

De gebraden ganzen vlogen door de lucht, de pannenkoeken groeiden aan de bomen en de rivieren waren van limonade. Om er te komen, moest men zich naar verluidt eerst door een rijstebrijberg heen eten.

Luilekkerland, Wikipedia.

Deze post past in de reeks Omdat beelden zoveel meer zeggen dan woorden

Detail. Onder de boom liggend van links naar rechts: de soldaat, de boer, de leraar. Alles is van iedereen.

Zijn er voldoende digitale leerinhouden? Onlangs kreeg ik die vraag voorgeschoteld. Hallo!? Direct gingen mijn gedachten naar een boek: het prachtige Dromen van Cocagne van Herman Pleij. Cocagne! Dat woord riep een beeld op: Breughels Luilekkerland. En nadat ik in de nieuwsbrief 27-02-2010 van KlasCement, KC&Zo, eventjes naar duizenden digi(taal)lessen werd verwezen …

Ik noemde slechts één itempje uit één nieuwsbrief van vanmorgen. Dan spreek ik niet eens over de digitale beloftes van de educatieve uitgevers in hun flashy lentefolders voor het nieuwe schooljaar 2010-2011: Van In, Plantyn, De Boeck, met hun gezamenlijke platform Knooppunt, het portaal voor educatieve content. Om het bij deze drie uit Vlaanderen te houden, die ik dezer dagen in mijn brievenbussen vind. Ik gaf dus voorbeelden uit Vlaanderen, in het volle besef van en het sterke geloof in het no boundaries-adagium van de Digital Age. Dat zou je toch van een open access– en PLE-believer als ik mogen verwachten. Het staat als een tang op een van de varkens in de lusthof hierboven, het is een contradictio in terminis als je leerinhouden tot een geografisch gebied, een taal of de methodes van uitgeverijen beperkt.

Vergeten we tenslotte de geïnstitutionaliseerde distributie van digitale leerinhouden niet: via nascholingscentrum, CNO bijvoorbeeld, vakconferentieberoepsvereniging, overheidsinitiatief, … Maar of ze tred, pedalen of peddels kan houden met wat uur na uur in de open main- en edustream geproduceerd en geëvalueerd, geleerd en onderwezen wordt, in wereldwijde connectie en conversatie? Dat is maar de vraag. Internet ergo sum.*

* Zie ook mijn State of the Blog.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

