The Sausage Machine

maart 4, 2010

“Poëzie zou een veel grotere plaats moeten innemen.” (Henk Witteman, onderwijskundige)*

De stad grijs
de paden druk
stemmen rond mijn hoofd
de banken stuk
de zon schijnt tussen de gebouwen door
de muren zijn kil
stad aan de stroom
waar ik wonen wil.

Johan Deceuninck
ksJOMA, winnaar Gedicht verzonden, Gedichtendag 2007.

Poëzie doet een aanspraak op je talige vernuft, creativiteit, denkkracht. Daarom zou ze in het onderwijs een veel grotere plaats moeten innemen.

 Uit zijn reactie op het Idee van de week van redacteur Corinne Nederlof op Onderwijsvanmorgen.nl citeer ik dr. Henk Witteman. In de aanloop van Gedichtendag 2010 presenteert OVM Gedicht verzonden, een poëzieproject van TSM-signatuur.

Foto Malmberg

Als je ruim aan de verkeerde kant van 60 zit, krijg je steeds meer de neiging terug te kijken. Je vraagt je bijvoorbeeld af waarom je de levensweg hebt bewandeld die je achter je hebt liggen. Voor mij is het antwoord hierop duidelijk geworden. Ik koos er als jonge man voor leraar Engels te worden. Tijdens mijn studie Engelse Taal- en Letterkunde werd ik gegrepen door de dichter Wlliam Blake (1757-1827). Deze uitzonderlijke schilder/dichter was in staat op verschillende niveaus te communiceren. Zijn taalgebruik was in de lijn van de Romantiek eenvoudig, maar wat hij verwoordde had vele dimensies. Het spel met de taal, in combinatie met diepe emoties in een wereld vol Ratio (William Blake leefde in de wereld tussen Rationalisme en Romantiek) hebben mij veel geleerd. Corinne, je woorden talig vernuft en creativiteit zijn heel juist gevonden. Ik wil er nog het vermogen van scherpe conceptualisering aan toevoegen. Poëzie zou een veel grotere plaats moeten innemen. Het zou onze leerlingen helpen scherpe concepten te vormen, hetgeen hun denkkracht zou bevorderen. Het was het hier geciteerde gedicht van Johan Decouninck die deze gedachten in mij wakker riep.

Dr. Henk Witteman in reactie op Idee van de week, 7 december 2009. Vetjes van TSM.

 Hulde aan de docenten Nederlands die Johan Deceuninck en hun klassen aanmoedigden om mee te doen in de wedstrijd van toen …, en die in hun lessenplanning tijd inruimden voor deze creatieve schrijfoefening en kennismaking met de 160!! Projecten kunnen enkel in samenwerking bloeien.

Crossposted Edublogs.be.

* Bericht in de reeksen #OP 18-12-2009 en ‘nut van literatuuronderwijs’ . Of bloglenteschoonmaak.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

