The Sausage Machine

juni 28, 2010

Moet de school de informatiestroom wel controleren? #OP

Filed under: Uncategorized — janien @ 9:55 am
Tags: ,

! In de reeks onafgewerkte of oude post #OP, gedateerd einde april 2008. Oorspronkelijke titel: Moet de school de informatiestroom via internet wel controleren? 

Bij Ross Mayfield las ik over een thema dat bloggers regelmatig aansnijden. En dat ook edubloggers na aan het hart ligt. Het gaat over de vraag of, in welke mate en hoe organisaties, dus ook scholen, de informatiestroom via internet (moeten) controleren ter bescherming van hun leden / leerlingen. Ross Mayfields antwoord is duidelijk. Hij vat het samen in zijn titel: Secure what people do, because information doesn’t do. Zijn blogpost verwijst naar een ouder artikel van IT-director JP Rangaswami. Deze laatste beschrijft de paradox dat organisaties van hun medewerkers openheid, transparantie verwachten, bijvoorbeeld, … ik citeer:

  • We stress the importance of human resources, human talent, human capital
  • We stress the importance of teamwork and collaboration
  • We stress the importance of openness and transparency
  • We stress the importance of trust
  • maar

    And then, mysteriously, we somehow manage to create an environment where we jealously guard information; where we seek to create and extend power as a result of this jealous guarding; where we then exploit this power in all kinds of ways, some less abhorrent than others (but all abhorrent, at least to me).

    JP Rangaswami

    Bij Wilfred Rubens las ik een mooi pleidooi voor meer ICT-‘openheid’ van scholen. Heel recent deed hij op zijn blog verslag van zijn presentatie voor studenten van de Dutch International Management University. Als ‘ware webber’, en daarmee bedoel ik in zijn geval ‘expert in technology enhanced learning’, deelt hij die presentatie met de wereld, en omdat ze zo belangrijk is als kennisbron, bewaar ik ze graag in mijn ‘dag’boek.

    Wilfred Rubens aan zet:

    In mijn presentatie ben ik onder meer ingegaan op ‘mediawijsheid’, en de rol van het onderwijs daarbij. Ik zette me  daarbij nogal af tegen het fysieke maatregelen [sic] zoals het afsluiten van bepaalde sites of het gebruik van software die websites blokkeert. Ik vind dit maatregelen uit de ‘behavioristische school’. Jongeren leren er m.i. weinig van. Ik pleit meer voor een pedagogische aanpak die gebaseerd is op het bespreken met jongeren (o.a. binnen het curriculum) en het gezamenlijk maken van afspraken. Dit past beter bij de manier van leren die ik voor ogen heb.

    Wilfred Rubens, Ben ik een netnanny?, 26-04-2008.

    Ja, dit past ook bij de manier van leren die ik voor ogen heb.

    2 reacties »

    1. Ja, in de Centrale Medezeggenschapsraad van de Hogeschool Utrecht staat dit nu ook ter discussie. Een reglement voor docenten waarin vooral geregeld is wat je allemaal niet mag met je computer, je telefoon en wat al niet meer. Vooral de controle kost al veel werk (en geld!) en je vraagt je af of dat wel gebeurt. En inderdaad, met leerlingen bespreek je dingen maar je medewerkers verbied je alles. Of het werkt? Volgens mij roept het veel irritatie op en weerstand met dat soort dingen te werken als je er toch niets mee/op mag doen.

      Reactie door fred schut — juni 28, 2010 @ 11:03 am | Beantwoorden

    2. Beste Fred,

      Ben ik blij dat het OBP niet met dat reglement te maken heeft!!
      Ik zie de richtlijnen ICT-gebruik en telefonie meer als een gebruiksaanwijzing.
      Net als iedere koper van een product met een 10 talige handleiding is het toch altijd:

      ” Eerst gewoon doen en daarna pas kijken in het bekende boekje”

      Dat er spelregels zijn vind ik niet verkeerd;
      Dat mensen worden aangesproken op hun gedrag vind ik niet verkeerd;
      Dat mensen een voorbeeldfunctie hebben vind ik niet verkeerd;
      Dat mensen zuinig moeten zijn met de spullen met de HU vind ik niet verkeerd;
      Dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun daden vind ik niet verkeerd;

      Dus soms zijn de investeringen die je niet doet de beste investeringen!!

      Reactie door Willem — juni 28, 2010 @ 12:19 pm | Beantwoorden


    RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

    Geef een reactie

    Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

