The Sausage Machine

juni 29, 2010

Alle dagen feest, zou het teveel zijn? Getekend Simon Vinkenoog, levenslustig #OP

! In de reeks onvoltooide post #OP: mijn i.m. Simon Vinkenoog (1928-2009), gedateerd 19-07-2009

vinkenoogfilm0vinkenoogfilm1Vinkenoogfilm2Vinkenoogfilm3

Mijn allervroegste en iets latere herinneringen aan Simon Vinkenoog.

Vinkenooggriffels  Ik moet hem als dichter hebben leren kennen in Nieuwe griffels schone leien, dé bloemlezing uit de poëzie der avant-garde van Paul Rodenko uit 1966. Eén van mijn poëziebijbels vanaf mijn 18e. Platgelezen. Vergeeld. Met kleefband bijeengehouden. Ter ere van Vinkenoog heb ik het inleidende essay van Rodenko op Nieuwe griffels schone leien vorige week nog eens gelezen. Geen betere, conciezere en treffender geïllustreerde beschrijving van de poëzie van de avant-garde! Elk schooljaar opnieuw, mijn hele onderwijsloopbaan lang, heb ik Rodenko’s essay met mijn leerlingen gelezen, bestudeerd, geanalyseerd… Maar ik dwaal af. Simon Vinkenoog staat in die bloemlezing bij de toentertijd ‘hedendaagse experimentelen’ met een paar gedichten uit het begin van de jaren 50 van vorige eeuw.

… voor huiswerkloze zomeravonden … ?

Vinkenoog gedicht

Daarna kwamenVinkenoogs ontdekkingsreizen naar de waarheid, in Weergaloos, Uitgeverij Paul  Brand, Hilversum, 1968, een vuistdikke (488 pagina’s) bundeling van citaten, commentaren op citaten, dagboeknotities, waarnemingen, visioenen, gebeden, … waarin de Dichter (in het eerste hoofdstuk) […] deze bloemlezing van Liefde Anno 1968 inleidt, ruimte schept voor bevrijding, en de eerste ontmoetingen met de werkelijkheid van het verruimde bewustzijn boekstaaft […].  

Zie Weergaloos, p. 11. Op p. 12 citeert Vinkenoog Krishnamurti … :

De wereld is in de greep van het gezag – het gezag van de priester, van de politicus, van de expert. Autoriteiten helpen u echter niet uzelf te begrijpen en zonder inzicht in uzelf is het niet mogelijk bevrijd te worden van conflict […]

 

   Alle dagen feest, zou het teveel zijn, vraagt Simon Vinkenoog zich af op vrijdag 25 juni 2004 (Kersvers Archief). Hij eindigt zijn artikel waarin hij naar zijn boek Weergaloos refereert met Let the sun shine in.

Ik stootte op dit archiefstukje op zijn site, op zoek naar woorden van hem over Weergaloos, dat in mijn boekenkast een speciaal plekje heeft sinds ik de meester in mijn studententijd op een auteurslezing hoorde en me liet overrompelen door zijn revolutie, zijn Liefde, zijn Vrede. 

Het was de hippietijd. Mijn flower power. Make love not war. Mijn liefde voor de avant-garde, het experiment in de literatuur en meer.

Simon Vinkenoog is hier ook van bij de start van TSM op de linklijst.

Foto’s JB

Update 1: Eén jaar zonder Vinkenoog op Cobra.be.

Update 2: Simon Vinkenoog met Hooglied op Laurens Jz. Coster, 28 augustus 2012.

1 reactie »

  1. […] van het middelbaar lazen we Paul Rodenko’s inleiding tot zijn bloemlezing uit de avant-garde Nieuwe griffels, schone leien. Een onvergetelijke leesexperience, een fantastische bron van basiskennis over het wezen van de […]

    Pingback door deze dorre FRONTALE zinsbouw | The Sausage Machine — oktober 6, 2014 @ 11:10 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: