The Sausage Machine

juli 13, 2010

“The Social Network” 2. Of fictie-onderwijs volgens KISS. Waarom ook niet, niet!?

(Teaser trailer 2 van The Social Network via DutchCowboys. Voor een commentaar op trailer 1 verwijs ik voor de verandering even naar Knack Focus – ja, ik beken, ik ben een trouwe lezer.) 

Facebook de film according to Wikipedia (met weglating van een aantal hyperlinks):

The Social Network is an upcoming 2010 drama film directed by David Fincher about the founding of Facebook and the pop culture phenomenon it created. The film features an ensemble cast which consists of Jesse Eisenberg, Brenda Song, Justin Timberlake, Andrew Garfield, Rooney Mara, Armie Hammer, and Joe Mazzello. The film was written by Aaron Sorkin and adapted from Ben Mezrich’s 2009 book The Accidental Billionaires: The Founding Of Facebook, A Tale of Sex, Money, Genius, and Betrayal. The film is distributed by Columbia Pictures and is set for an October 1, 2010 release.

Aldaar nog veel meer.

Facebook het boek according to Paul Harris:

A sexy saga of Facebook’s birth – but is it fantasy?

Vertaald naar literatuuronderwijs: de zoveelste mooie illustratie bij de fictie-hamvraag: hoe bouwt een auteur zijn schepping op, wat is het aandeel ‘bestaande werkelijkheid’, hoe groot is het percentage fantasie? In een vorig leven in de literatuurles placht ik de roman/het verhaal/ de film – fictie bij uitstek – op een lijn af te beelden. Met het uitroepteken kan de ‘maker’, de ‘schepper’, voor de creatie van zijn nieuwe wereld naar believen en wellust schuiven op die lijn. Didactische pure basics, uiterst minimalistische voorstelling, weetikwel, Simple, Stupid en Short van KISS, voor veel verbetering vatbaar, maar toch wel ‘bevattelijk’ voor (mijn) jonge lezers en kijkers/ kijkers en lezers, weet ik uit decennialange praktijkervaring.

 W______!_______________F

De fictielijn: W(erkelijkheid) – F(antasie). 

Meer nog: tijd- en energiebesparend, wegens kort en snel, lifehacking onderwijs voor de verandering. Ik zou die trailer(s) van The Social Network als intro van een les over het wezen van fictie bovendien kiezen according to AIDA (Actualiteit/Aantrekkelijkheid/Aandacht – Interesse – Desire – Actie): spelen op actualiteit (en dus ook op media), weet ik uit ervaring, verhoogt de betrokkenheid!

Crossposted: Edublogs.be.

UPDATE 09-10-2010. Hier las ik een eerste recensie van de film – in het Nederlands.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

