The Sausage Machine

juli 21, 2010

De nieuwste Arnon Grunberg is uit: Freud

Filed under: Uncategorized — janien @ 6:26 pm
Tags: , , , ,

ENTER Arnon Grunberg Wines.

Arnon Grunberg and Aris Derksen have created together a series of wines which have been elaborated in places, where the sun, the soil, the water and the wind make it perfect to grow grapes, produce wines and write books. (Their Story, links van TSM)

Arnon Grunberg blogging, June 2010:

[…] an author should always bet on two horses. On the one hand, you have the eternity of literature. On the other hand, you have the eternity of wine. If one fails, there’s always the other. (Vetjes van TSM)

Een bedisseld huwelijk tussen Wijn & Literatuur, letterlijk! Over marketing gesproken … Nu, dat (beroemde) schrijvers zich in reclame ‘outen’, is al heel lang niet nieuw. In mijn boekenkast staat sinds ik kon lezen De rokende schoorsteen, Schrijvers in de reclame, een historiek van 100 jaar. En waar toch ligt ergens mijn oude tv-clip van Hugo Claus die Franse kaas promoot: in zo’n idyllisch Zuid-Frans landschap, gezellig maar met stijl en wijnovergoten aan tafel, met die bekende zalige Franse slag. Ik heb toentertijd als leraar/docent Nederlands wekenlang naar die clip gezocht (met resultaat, gelukkig), omdat ik hem in de literatuurles als smaakmaker wilde gebruiken. En om hem in presentaties in te zetten die ik samen met collega Chris De Commer hield: over literatuurdidactiek en leesbevordering die speelde op de ‘mediatisering van de literatuur’: in de jaren 90 van vorige eeuw. Those were the days, Chris … We thought they’d never end. 😉 Ik hef hier een virtueel glas op je pensionering!

En Grunberg: we probeerden hem in latere jaren meermaals via de Inktaap aan onze klassen te verkopen. Herinner je je, Chris, dat we met onze Inktaapjury in Het Toneelhuis Grunbergs Asielzoeker op het podium zagen? Twee leerlingen werden te laat de zaal binnengeleid: helemaal vooraan op de eerste rij kregen ze een plaats toegewezen, vlak met hun neus op de vrijmoedige scènes … De roman en zijn toneelbewerking: dat was me een confrontatie. Grunberg en NTGent, toch! Later lazen we Tirza, dit jaar nog verkozen als belangrijkste roman van de 21e eeuw: ook goed voor een flinke dosis vuurwerk in de jongerenjurydebatten toen.

En nog. Een blogpost uit het archief van The Sausage Machine opgediept: kijk eens! Arnon Grunberg op de foto tussen Marc Verstappen en Grietje Schepers, rechtstreeks uit het Villanella-archief voor TSM. De Inktaap: heerlijke tijden van lezen, reading talk en debat!

PS … Die nieuwste Grunberg: iets voor jou, Cindy?

PS bis Voor wie het niet in Grunberg heeft gezien: er is nog altijd de wijn van Baudelaire! Proef hem hier!

PS tris Een update van 08-09-2010. Exquise e-tips van kenners (zoals Cindy) voor wijndrinkers en -beheerders: beluister Tech45 Podcast!

2 reacties »

  1. Ik wil hem wel eens proberen Janien. En dan laat ik je weten of het lekker was. Heb eens gekeken of er al een invoerder is voor België, maar die is er nog niet.

    Bekende koppen en wijn kan trouwens wel werken. Heb in Chicago deze wijn gedronken: Francis Ford Coppola Director’s Cut (Zinfandel druif). Die was zo lekker, dat ik hem ook graag in mijn kelder in Gent zou hebben.

    Wie weet is een Grunberg mijn volgende ontdekkening🙂

    Reactie door Smetty — juli 24, 2010 @ 7:58 am | Beantwoorden

    • In Chicago een Francis Ford Coppola Director’s Cut degusteren, dat is niet iedereen gegeven. Daarvoor moet je PhD-student zijn!😉

      Nu, zoals jij die Coppola aanprijst … Hopelijk zijn de Grunbergs minstens even lekker.

      Reactie door janien — juli 24, 2010 @ 8:09 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

