The Sausage Machine

augustus 16, 2010

De dag dat Herman Franke (1948-2010) de Generale Bank Literatuurprijs won

Vorig weekend overleed de Nederlandse schrijver Herman Franke.

Foto JB: 25 oktober 1998. Herman Franke heeft zopas de Generale Bank Literatuurprijs, zoals de AKO toen heette, gewonnen! Hij signeert zijn roman De verbeelding voor mijn leerling Hilal Taplak op de receptie na afloop van de VPRO-uitzending De Plantage met de uitreiking van de prijs. Hilal Taplak was toen leerling in mijn 5e jaar aso: op uitnodiging van De Plantage mocht ik in Vlaanderen een paar jonge lezers werven voor een Nederlands-Vlaamse jongerenschaduwjury, die ook in de live-uitzending van de prijs haar zeg kon doen.

  Hanneke Groenteman presenteerde De Plantage, cultuurpaus Jan Hoet was in 1998 juryvoorzitter van de ‘AKO’. Ik mocht Hilal en haar ouders vergezellen en was amateurfotograaf van dienst. Het was een spannend literair feest, en ik herinner me Herman Franke als een overgelukkige winnaar. Het officiële juryrapport met de laudatio voor de winnaar, ook favoriet (met Stefan Hertmans, Steden) van de jonge schaduwjury, kunnen we Jan Hoet nu nog horen voorlezen op de site van De Plantage.

 Voor mijn leerling Hilal Taplak (en mij, haar literatuurdocent) waren het heftige tijden: haar eerste grote confrontatie met topliteratuur voor volwassenen, en meteen een initiatie in de ‘literaire society’. Veel lezen in korte tijd, vergaderen in Amsterdam met de schaduwjury, haar eerste live-tv-optreden, de ontmoeting met ‘haar’ winnaar Herman Franke, met de andere auteurs, met Hanneke Groenteman en redactie, de professionele jury, de organisatoren en inrichters van de prijs, de pers. Cultuurredactrice Martine Cuyt van Gazet van Antwerpen (in het midden van mijn oude, wazige foto, links met rugtas) interviewde Hilal tijdens de receptie in Amsterdam.

Mijn keuze uit de in memoriams voor Herman Franke.

Hij maakte het zich nooit makkelijk. Steeds zocht hij het risico op om iets anders te proberen. Met die instelling startte hij het roman-project ‘Voorbij ik en waargebeurd’. In deze ‘doorlopende roman’, waarvan in 2007 het eerste deel ‘Uit het niets’ verscheen, zette hij zijn eigen leven in om nauwgezet de plaats van zichzelf en zijn leven te bepalen. (Maarten Dessing)

De Papieren Man en Knack brengen hulde aan Herman Franke. Dirk Leyman en Maarten Dessing blijven stilstaan bij De verbeelding, die voor de auteur zijn literaire doorbraak betekende. Ze verwijzen beiden naar literair werk dat postuum zal verschijnen en naar het afscheidsinterview door Toef Jaeger in het NRC van 2 juli 2010.

Uit Frankes laatste interview door Toef Jaeger:

Herman Franke zat middenin een groots romanproject toen hij te horen kreeg dat hij ongeneeslijk ziek was. Wat betekent dit medische vonnis voor het derde deel (Traag licht) dat nu opeens een slotdeel moet worden?

‘Ik heb nu heel veel tijd, maar ik kan hooguit enkele uurtjes per dag schrijven. Ik lig en zit veel en denk aan de mensen om me heen, aan hoe mijn leven zich ontwikkeld heeft, aan mijn werk, met de gedachte: dit is het dus. De roman die ik nu aan het schrijven ben, wordt ook echt een slotdeel, de afsluiting van mijn oeuvre. Daardoor zie ik veel dingen die ik nooit eerder gezien heb.”

3 reacties »

  1. Het was inderdaad een pracht van een ervaring die ik nooit zal vergeten en dit dankzij mijn docent Nederlands, Mevr. Benaets.
    Verbaasd en ontroerd is het alsof ik die tijden even opnieuw meemaak toen ik dit artikel per toeval tegenkwam. En natuurlijk is het betreurend dat de literaire wereld vaarwel moet zeggen aan zo’n fantastische schrijver.
    Al is het toch al even geleden toch wil ik nogmaals mijn docent / klastitularis bedanken voor al haar steun en de kans om zo’n leerrijke ervaring te mogen meemaken.

    Reactie door Hilal Taplak — augustus 29, 2010 @ 8:54 pm | Beantwoorden

    • Hey Hilal, wat leuk toch! Bedankt voor je lieve reactie! Nooit zal ik vergeten, wat voor prachtprestatie jij geleverd hebt! Dat je tweemaal [!, je deed ook mee in 1999 toen (de jong gestorven) Karel Glastra van Loon met De passievrucht won] mee in die grote lees’marathon’ wilde stappen, dat alleen al was bewonderenswaardig. En dan de telefonische casting door de grote criticus Alle Lansu: je was door! Mijn leraarshart zwol van trots. Hoe je je leesbeleving beschreef, hoe je je met vuur en enthousiasme in de jury manifesteerde, … Wat kan een leraar meer dromen? Wat had ik jou nog te leren? Fantastisch, toch.

      Veel geluk, Hilal, en grtz

      Reactie door janien — augustus 30, 2010 @ 11:29 am | Beantwoorden

  2. […] naar mijn good old school-tijd van lesgever Nederlands (taal en literatuur is dat in Vlaanderen). Ooit waren we er zelf bij, op de uitreiking van een AKO in Amsterdam – met alles erop en eraan […]

    Pingback door en de AKO 2012 goes to … to … M | The Sausage Machine — oktober 29, 2012 @ 12:33 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

