The Sausage Machine

augustus 21, 2010

De leerkrachten lezen dat toch niet. (Ha. Ha. Ha. Gunther Strobbe tegen zijn vader Celle, postbode in Nieuwerkerken, sorry, Reetveerdegem)

Dimitri Verhulst, een van mijn lievelingsauteurs, ligt weer in het oog van het nieuws. Ja, hij staat weer in de ‘branding’ (ja, ook een marketingterm). Zijn nieuwste roman ligt eindelijk in de winkelrekken, aldus de Showbizzsite in de rubriek Releases: De laatste liefde van mijn moeder. Autobiografisch? Een vervolg op zijn toproman De helaasheid der dingen? Neen, de prequel van De helaasheid heb ik me door Frank Hellemans, een van mijn lievelingscritici, laten vertellen: De helaasheid’ part zero. Waarin Verhulst inzoomt op zijn mama. Even terugblikken …

Mijn blogtitel is een citaat uit de dialoog vader-zoon in het tubeknipsel uit De helaasheid der dingen, de verfilming door Felix van Groeningen van Verhulsts gelijknamige, veelvoudig bekroonde roman (o.a. met De Inktaap 2008, zie nog eens alhier en aldaar) van de Vlaamse schrijver. Kijkend naar het interview van Villanella met acteur Koen De Graeve (vaderrol Celle Strobbe), vraag ik me af hoeveel Verhulstfans zullen meedingen naar een van de 15 nieuwe boeken in de online wedstrijd van De Standaard [Bedankt, Anneleen, voor je bericht!]. 23158? Nu, de wereld zal het weer eens geweten hebben.

 Het quizje is een makkie, zouden mijn leerlingen vroeger hebben gezegd, altijd scherp gericht als ze waren op de literaire actua – en op Verhulst, hun lievelingsauteur – en die van hun ‘juf’. Wat vragen ze ons nu: welke Verhulst de Inktaap won!? En OF we dat niet weten: WIJ hebben Verhulst die prijs nog toegespeeld! Reetveerdegem? Het kleinste kind weet dat dat Nieuwerkerken bij Aalst is. Ja, toch? En Roy Orbison, van hoeveel schrijvers is dat geen favoriet? Ja, toch? Doe je ook mee? Of nee, misschien klimmen we dan  over mijn 23 158. Ach, ik gun hem jou helemaal! Getekend janien van Verhulstfanblog

1 reactie »

  1. Moet ik dringend eens gaan halen. Fantastische verfilming trouwens door Felix Van Groeningen. Lees meer op http://acwvisie.wordpress.com/2010/03/23/de-helaasheid-der-dingen/

    Reactie door acwvisie — september 10, 2010 @ 1:56 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

