The Sausage Machine

september 1, 2010

Aan een coole onderwijsminister

Everybody teaches, everybody learns *

Mediawijzer dankzij übercoole leerlingen. En ja, ook übercoole leraren

1 september 2010. Bijna 1 mio leerlingen vandaag naar school. Vanaf vandaag is ook mediawijsheid een ‘officieel onderwijsdoel’, m.n. een vakoverschrijdende eindterm, zoals dat heet. [N.v.d.r. voel ik daar de wind van de vernieuwing weer niet uit Nederlandse hoek aanwaaien?!] En voor de start van het nieuwe schooljaar promoot de Vlaamse onderwijsminister Pascal Smet zowaar gamen in de klas. Trendy, toch? Klinkt cool, toch.

@ Pascal Smet, minister van Onderwijs

Vraagt u het Margreet van den Berg en haar zoon Martijn nog eens hoe cool gamen (in onderwijs) wel kan zijn, mijnheer de minister. Margreet kent haar stof van binnen en van buiten. En zij en haar zoon delen hun media- (en onderwijs)competenties loyaal en royaal met de wereld! For free dus. Mediawijsheid is voor Margreet van den Berg geen mode- of ijdel woord. Stel ik me pretentieus op als ik u haar ten warmste aanbeveel: dringend op haar abonneren, mijnheer de minister, als u het al niet gedaan zou hebben, en haar linken op uw site. Dat zou ik nu eens een cool gebaar vinden.

  Foto JB, Laken, 09-06-2010.

Herkent u ze, mijnheer de minister, deze übercoole gasten op het scherm dat enkele maanden geleden opgesteld stond in de Koninklijke Serres te Laken? We kunnen het volledige filmpje bekijken op de blog van leraar Bart Verswijvel en zijn leerlingenteams die dit jaar de Koningin Paolaprijs voor het Onderwijs (en meer prijzen) wonnen met het project Teacher Aid: leerlingen maken leraren mediawijs! Laten we de rollen omkeren en van de mediacompetenties van jongeren gretig gebruik maken. Of zoals Bart Verswijvel het mooier formuleert: leerlingen en leerkrachten delen hun digitaal universum. E-competent, mediawijs in no time, mijnheer de minister, met de speed en de power van generatie X, Y of Einstein. En ik kan het weten, getuige dit blogje TSM.

Mag ik u nog een abonnement aanbevelen, zonder opdringerig te willen zijn? I happily present Bart Van Bossuyt uit mijn netwerk. Een superman in AR, teacher geek. Vanuit Vlaanderen (erfgoedstad Brugge) bouwt hij via Twitter en YouTube een sterke internationale reputatie op. Hij is een pionier van augmented reality in de klas. Of aardrijkskunde of chemie: hij drijft de leer-kracht in zijn leerlingenbundels op met 3D-visualiseringstechnieken. En wat definitely beautiful is: hij biedt het ons allemaal gratis aan op het web! Open source. Abonneren op Neogeobart, zou ik zeggen. Kijkt u even mee naar zijn methaanmoleculemodel of speurt u liever mee de hemel af naar Orion of Jupiter?

Nog eentje uit de overvloed, mijnheer de minister? In der Beschränkung zeigt sich der Meister, ik weet het wel, maar mag De Edublogs Daily nog snel bovenop uw stapel nieuwsbladen? Maar u was hoogstwaarschijnlijk al geabonneerd … 

Tot slot wil ik u | allen een übercool gelukkig nieuw schooljaar 2010-2011 wensen!**

Voetnoten
* Citaat van de baseline van Bart Verswijvels Teacher Aid-blog.
** De groene woorden tweette ik @Phyllis in Mees’ klas (ja, die van teacher geek Maarten Hendrikx).

Crossposted op Edublogs.be, groepsblog van Cindy De Smet over onderwijs in Vlaanderen.

UPDATE 1. Vanuit het Vlaams Ministerie van Onderwijs reageerde Jan De Craemer, verantwoordelijk voor ICT in het onderwijs, op mijn crosspost op Edublogs.be. Vereerd!

UPDATE 2. Op 2 september 2010 verscheen een opiniestuk ondertekend door (Vlamingen) Bert Smits en Pedro De Bruykere, auteurs van een boek met een blog, en sprekers. Ze reageren net als ik op het onderwijsnieuws van 1 september: minister Pascal Smet over gamen. Mijn reactie op dit betoog volgt in een aparte blogpost. See U.

1 reactie »

  1. […] Augmented reality in The [old] Sausage Machine: hier, daar en Bart Van Bossuyt. […]

    Pingback door Beleef een film via augmented reality in Berlijn: The Witness, film in the outernet (via Is het nu generatie X, Y of Einstein?) | The Sausage Machine — maart 22, 2011 @ 8:35 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

