The Sausage Machine

september 9, 2010

De goden zullen het geweten hebben: Erwin Mortier wint De Inktaap 2011

Geen octopus Paul als ultieme waarzegger voor De Inktaap, nog niet. Nog geen weddenschap op Wistikal. Bij mijn weten toch (nog) niet. Wél zomaar een visje uitgooien naar De Inktaap 2011, uit de glazen blogbol. Zijn de jury’s in Vlaanderen, Nederland en Suriname al gevormd? Of zijn de genomineerden al uitgelezen tijdens de zomervakantie, beste wakkere jurylid | beste wakkere docent? Zeg mij, staat het niet in de sterren geschreven? Wijst niet alles in die ene richting: dat Godenslaap De Inktaap 2011 wint?

De weerklank die mijn roman krijgt, blijft me verbazen. 

Met de gelukkige woorden boven in cursief reageerde Erwin Mortier op de nominatie van zijn roman Godenslaap voor de NS Publieksprijs 2010, de enige boekenprijs in Nederland waarbij het publiek de winnaar bepaalt. Op de site van de prijs stem ik op Mortier (zie de rode das hieronder).

 

Wedden dat ook veel inktaapjuryleden al op Godenslaap zullen stemmen, in afwachting van de jury- en slotdebatten van De Inktaap 2011? Wedden dat Erwin Mortier* ook die prijs in de wacht sleept?! De auteur echter, die niet met zich wil laten sollen, en de samenleving op tijd en stond een lesje leest, loopt niet zo hoog op met literaire prijzen. Hij hecht er geen extreem belang aan, oppert hij (wel voorzichtig). Is het daarom dat hij aan zijn nominatie met Godenslaap voor De Inktaap 2011 geen woord vuil maakt op zijn site? Is hij van plan zijn kat te sturen als hij gevraagd wordt voor het slotfeest? Houdt hij misschien een scherpe open brief of een preek klaar voor het geval dat … lezers zijn boek dan toch zouden bekronen met die Inktaap? 

We kennen er nog, van die schrijvers die al te graag tegen literaire prijzen fulmineren, ja, en die die Inktaap ‘niet de moeite’ van een verplaatsing achtten, of die helemaal niet vrolijk werden van een prijs uitgereikt door jongeren. Of is dat gewoon uitgekiende mediastrategie: hoe kan een schrijver zich immers best profileren onder de prijzenregen? Door braafjes blij de prijs in ontvangst te nemen en een column van hoerageroep en dankbaarheid te laten verschijnen, of door te zwijgen, zoals Mortier doet over zijn Inktaapnominatie. Hoe zal hij reageren op de uitnodiging op het slotfeest dat op 1 maart 2011 in deSingel in Antwerpen wordt gevierd? Wat vindt hij ervan van om zich te moeten meten met Cees Nooteboom en Bernard Dewulf?

Nu, ik mocht Erwin Mortier toch wel fotograferen in het Paleis te Brussel, vorig  jaar bij de uitreiking door koning Albert II van de Prijs der Nederlandse Letteren aan Cees Nooteboom. En hij wilde zelfs de omhelzing met Connie Palmen voor mij overdoen. Zo ‘kwaad’ kan hij dus niet zijn. Hij heeft toch wel iets over voor zijn boekenfans. Dus … Misschien heeft hij De Inktaap gewoon over het harige hoofd gezien, heeft zijn webmaster geen aandacht gegeven aan het beestje? Of heeft de Inktaap zich te laag geprofileerd in de media? De Inktaap is nochtans present op Twitter (oei, vandaag nog maar 11 followers!) en Facebook (niet drummen ;-)) Een mens zou denken dat de genomineerde auteurs zich toch ook even aan een breed publiek zouden mogen laten zien. Of zie ik niet goed?

* Foto JB: Erwin Mortier (rechts) in gesprek met (als ik me niet vergis) Carlo Van Baelen, Paleis te Brussel, 18 november 2009.

2 reacties »

  1. […] Maakt Erwin Mortier wel een kans op de NS Publieksprijs, vraag ik me al dagenlang af? Met concurrenten als Franca […]

    Pingback door Ontworsteling aan het geloof. Franca, ben jij nu de nieuwe Maarten ‘t Hart of de nieuwe Jan Siebelink? Of ben jij gewoon nog beter? « The Sausage Machine — september 28, 2010 @ 5:40 pm | Beantwoorden

  2. […] Dat roep ik uit, terwijl ik me als ‘boekenmeter’ van Godenslaap voorbereid voor een debat van de Inktaapjury van germaniste Elke Stasseyns. Godenslaap in […]

    Pingback door Libroids vs. e-books. Jürgen Neffe: Lesen mit dem dritten Auge « The Sausage Machine — oktober 7, 2010 @ 2:58 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

