The Sausage Machine

september 12, 2010

Bluesette

Ode aan een jazzy soprano ukulele player! Ode aan Toots Thielemans. Ode aan zijn Bluesette, World Heritage, werelderfgoed.

… Studying: Bluesette, Toots Thielemans, 1962, in a jazz ukulele virtuoso Lyle Ritz arrangement. Definitely beautiful! 

Bij deze wondermooie Bluesette-studie kies ik twee mooie citaten: 

  • Het eerste citaat komt uit een interview van HUMO met Toots Thielemans: uit het Portret: ‘Toots’ (14-06-2009) op Humo’s Wild Site kopieer ik de lead van het interview en het einde. Ook de foto heb ik (verkleind) overgenomen. 

 

Toots Thielemans heeft het eeuwige leven. Over tweehonderd jaar zal een argeloze muziekliefhebber een uitvoering van ‘Bluesette’ vinden op het toekomstige equivalent van YouTube, opzoeken van wie die prachtige compositie afkomstig is en op het toekomstige equivalent van Wikipedia lezen: Jean Baptiste ‘Toots’ Thielemans, jazzmuzikant, geboren op 29 april 1922 te Brussel. En wie weet 

[…]

HUMO U bent 87 nu. Is er nog iets wat u wilt bereiken?

THIELEMANS «Ik wil zo lang mogelijk gezond blijven, en nog lang kunnen spelen en oefenen, en mijn best doen. Want meer kan ik toch niet? Ik ben daar een beetje fatalistisch in: ik doe mijn best, en if you like it, fine. Maar if you don’t like it, ook fine

HUMO Ik durf het bijna niet te vragen, maar hebt u al nagedacht over een grafschrift?

THIELEMANS Ik denk dat op mijn graf mijn credo mag staan: ‘Be yourself, no more, no less’. Dat is oude Griekse wijsheid, hé? Socrates, of wie weet ik.»


terwijl toots blies
tikte jan wolkers tegen het raam
hij liet ons een insect zien
hij lachte
toots stopte even met spelen
en zwaaide
dag jan
zo ervaar je het leven na toots
je leeft je leven in een film
waar toots al lang
de soundtrack bij heeft geschreven    *

* TSM-voetlinks bij het gedicht: meer Toots in filmmuziek die hij schreef voor Turks Fruit, Midnight Cowboy, Baantjer.
For hungry audiences: meer Edgewood op YouTube.

1 reactie »

  1. […] bluesette ukulele – mild besnaarde nazomerlucht – klankkleur van laatste rozen 2011 -Toots 4ever – en R.E.M. en De Papieren Man die het voor bekeken hielden. Op 4-Monumentendag 2011 nazomert […]

    Pingback door het nazomert zowaar | The Sausage Machine — september 22, 2011 @ 8:18 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

