The Sausage Machine

september 16, 2010

Moderne Darwins over cultuur | taal: Michael Tomasello en Timothy Bromage

Tags: human communication, shared intentionality, human paleobionomics, Deutsch-als-Fremdsprache, taalverwerving, taalbeschouwing, chimpansees, ontwikkelingspsychologie,  studie- en beroepskeuze, taalonderwijs, microscopische anatomie, cognitiewetenschap, evolutionaire biologie | antropologie, linguïstiek, imitatie, taalkunde, cultuur, primaten, grammatica, taalontwikkeling, kindertaal, brein.

Auf den Spuren menschlicher Evolution is de titel van de film n.a.v. de Max-Planck-Forschungspreis 2010 voor Michael Tomasello en Timothy Bromage.

Het grote verschil dat cultuur geeft
Wat voorkennis opbouwen voor een sneller begrip van de Duitse tekst? Graag verwijs ik naar de NDN-Nieuwsflits van 15-09-2010 van Ghislain Duchâteau met een link naar een bijzonder interessant interview van Hans van Maanen met Michael Tomasello die op 23 september 2010 de Dr. A. H. Heinekenprijs voor Cognitiewetenschap krijgt in Leiden: Het grote verschil dat cultuur geeft. Hoe kinderen taal leren, en hoe apen dat niet kunnen, is het thema van Tomasello’s Heinekenlezing. Samengevat klinkt dat zo mooi: Mensen apen taal na, apen niet. Mooier zou ik het niet kunnen zeggen. De taaltheorie van Tomasello in een notendopje: om nooit te vergeten! U/jij toch ook niet?

Het grote belang van ‘samen’

Kinderen leren taal door te imiteren en ontdekken in hun omgang met volwassenen stukje bij beetje de regels van de grammatica. Als er geen volwassenen in de buurt zijn om naar te luisteren en mee te communiceren maar wel andere kinderen, maken ze de regels gewoon in onderling verband. Mensen zien en begrijpen namelijk wat andere mensen zien en bedoelen, aldus Tomasello. Chimpansees missen die eigenschap. Door hun specifieke eigenschap kunnen mensen en kinderen zich samen op een taak of probleem richten. En daarom kunnen alleen mensen taal ontwikkelen en leren, en hebben alleen mensen cultuur.

Geciteerd uit de NDN-Agenda.

Ons brein heeft dus geen aangeboren taalvermogen, zoals die andere Amerikaan Chomsky en de generatieve taalkunde beweerden.

Kindertaalonderzoekster dr. Claartje Levelt van het Leiden Institute for Brain and Cognition over Tomasello:

Ik vind zijn onderzoek naar taalontwikkeling mooi complementair aan het werk dat binnen de generatieve grammatica aan kindertaalontwikkeling is gedaan. Hij heeft uitgebreid bestudeerd met welke taalgegevens kinderen worden geconfronteerd en wat ze ermee doen. Verder laat zijn vergelijkend onderzoek bij mensen en chimpansees heel mooi het belang van joint attention voor taalverwerving zien.

Persoonlijk. Het talenleraartje in mij
… dat ik het zwijgen niet opgelegd krijg. Terug in de tijd … als ik nog les zou gegeven hebben, in de tijd van toen, zou ik het interview gelezen hebben in mijn Nederlandse les (leesvaardigheid / taalbeschouwing), en dan het filmpje bekeken hebben in de Duitse les (Hörverständnis / Kultur). Verder zou ik gefocust hebben op de oproep aan de studenten op het einde van het filmpje: de link gelegd naar studie- en beroepskeuze, een vakoverschrijdende eindterm (VOET). Of die nog bestaat? Wat ik wel weet, is dat de wereld roept om (exacte) wetenschappers, wiskundigen, meer. Follow de Wiskundemeisjes en de Scheikundejongens!

Paleobionomics of cognitiewetenschap, zegt je dat wat, beste toekomstige student of onderzoeker? Lijkt me toch wel de moeite om er je talent en toekomst aan te wijden! BTW, sjongejonge, wat bloklettert Zita.be vandaag: Leerkrachten “beschamend” slecht in wiskunde. Zo’n kop vangt de aandacht, natuurlijk. Maar ik dwaal af. Ach.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: