The Sausage Machine

september 18, 2010

Renée Van Hekken (poëzie), begeleid door Sarissa Rombouts (saxofoon) en Jan Van Poyer (klarinet). UiT in Schoten in de bib van Renaat Braem

 Renée Van Hekken brengt in het nieuwe seizoen fleur, finesse en flair met haar poëzieprogramma Fragmentaria en Winterblues. Ze nodigde twee jonge talentvolle musici uit om haar poëtische woord nog meer zeggingskracht in te blazen. Subtiele verleiding in twee talen: gevestigde poëzie in combinatie met jazzy muziek. Wie wil zich niet laten bekoren?

In de mooie biomorfe openbare bibliotheek van Schoten, ontworpen door Renaat Braem, houdt Renée Van Hekken op vrijdag 24 september 2010 om 20.00 uur haar eerste herfstlezing, begeleid door Sarissa Rombouts op de saxofoon, en met special guest Jan Van Poyer, klarinet (gipsy jazz), beiden hoogstaande musici. Cultuurschepen van Schoten Kurt Vermeiren leidt in. Telefonisch reserveren of per e-mail bij de bibliothecaris: lut.roelens @ schoten.be.

 Als één van de schaarse vrouwen heeft Renée Van Hekken zich een vaste plaats veroverd in het Nederlandstalige poëzielandschap en zo haar naam gevestigd. Veroverd. Dat ging en gaat niet zonder ‘strijd’. Tegen de mainstream in van het luide en (dikwijls overroepen) grote woord blijft ze zich strijdbaar inzetten voor de ‘stillere’ kunst van ‘klassiekere’ poëzie en textiel, kunstvormen die zich zomaar niet graaibaar (willen) laten vermarkten. 

Bovendien heeft ze altijd voeling en contact gehouden met kunstenaars, musici, van de nieuwe generaties: het sprankelende en bruisende van de jeugd brengt levendige noten, speelse pittigheid, onderstrepende innigheid in haar overwegend romantische en intieme poëzielezingen vol van vrouwelijkheid, filosofie en engagement.

Dichteres pur sang richtte ze tientallen jaren geleden al haar eigen uitgeverij Thuishaven op, samen met haar bekende neef, Pink Poet Nic van Bruggen. Toentertijd werd eerder meewarig neergekeken op dichters die hun creaties in eigen beheer naar buiten brachten. Anno 2010 is ‘jezelf uitgeven’ een trend geworden. De sociale media zitten daar natuurlijk voor alles tussen.

 Renée Van Hekken staat dus voor een volwaardig en stijlvol productiehuis. Uit brandende liefde voor de poëzie en de textielkunst. Creatief en wilskrachtig. Vol overtuiging heeft ze altijd haar eigen weg gevolgd, trouw aan haar eigen visie en aanpak. Niet dat dat zonder moeite ging en gaat. Het cultuurmanagement van de overheid, van culturele centra en grote events heeft immers geen oog en oor voor de ‘regionale’ kunstenaar | literator | dichter. Als die zelf zijn (ranke) nek niet uitsteekt …

TSM wenst Rozendame Renée en de met haar samenwerkende kunstenaars alle succes!

Voor haar verdere agenda in Galerie Ludwig Trossaert Antwerpen en een expo bij SD-WORX verwijs ik graag naar Het Stille Pand.

Foto’s JB, mei – juli- augustus 2010. Meer RVH op Flickr.

2 reacties »

  1. […] Foto’s JB: Renée van Hekken en Jan van Poyer met Fragmentaria en Winterblues in de Braembib van Schoten, 24 september 2010. […]

    Pingback door Passo doble: Renée van Hekken en Jan van Poyer | The Sausage Machine — januari 25, 2011 @ 4:33 pm | Beantwoorden

  2. […] Renée Van Hekken (poëzie), begeleid door Sarissa Rombouts (saxofoon) en Jan Van Poyer (klarinet). UiT in Schoten in de bib van Renaat Braem; […]

    Pingback door De hoed van Hortense – Renée Van Hekken en Jan Van Poyer in literair-artistiek café Den Hopsack | The Sausage Machine — februari 28, 2012 @ 1:30 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: