The Sausage Machine

september 23, 2010

Magda’s mantra voor cultuur in de lerarenopleidingen (reblogging Is het nu generatie X, Y of Einstein?)

Magda's mantra voor cultuur in de lerarenopleidingen Toen ik net mijn zoontje naar de klas bracht, stootte ik op een poster die me direct aanspraak, namelijk een mantra voor cultuur in de lerarenopleidingen, een initiatief  Magda, een samenwerking tussen Leuven en de provincie Vlaams Brabant: “Magda lanceerde vorig schooljaar een ontmoetingstraject voor de culturele sector en de lerarenopleidingen in Vlaams-Brabant. Samen voor de leraar als sterke cultuurparticipant, dat was het doel! Alle input di … Read More

via Is het nu generatie X, Y of Einstein?

My comment

De middelbare scholier als sterke cultuurparticipant

Magda’s mantra, wat klinkt hij me zoet in de oren. Laat dat nu de prerogatieven zijn die mijn oude school huldigde sinds de jaren 60 van vorige eeuw toen ze cultuur tastbaar, hoorbaar, ruikbaar in de middelbare school bracht met een culturele week in september (in de beginjaren onder de titel Vlaamse schrijvers spreken), die open stond voor scholen uit de brede omgeving. Jaar na jaar, decennialang, als dat geen pionierswerk was!

Hoeveel grootse overheidsinitiatieven speelden in de loop van die vele jaren niet op hetzelfde motto: meer cultuur op school. Mijn school is altijd eigenzinnig haar culturele koers blijven varen, in de beginjaren met de gelukkige steun (subsidies) van overheid en gemeente, en lichte sponsoring van uitgeverijen en banken. Zelfs toen die financiële kranen steeds verder werden dichtgedraaid, bleef de school zo goed en zo kwaad als het kon trouw aan haar culturele missie: jonge mensen live en gratis in contact brengen met schrijvers en andere kunstenaars, hun kunstopvattingen leren kennen, kunst laten beleven en ervaren. Dat gebeurde aanvankelijk op school, in latere jaren op ‘cultuurgevoelige’ gratis locaties of bij kunstenaars thuis, die jonge mensen welwillend en loyaal aan tafel of in hun atelier ontvingen.

De laatste jaren heeft het initiatief de vorm aangenomen van een gepersonaliseerde, sterke activering tot cultuurparticipatie, deelname van middelbare scholieren aan lopende projecten en voorstellingen allerhande van musea, productie-, theater- en filmhuizen, de stadsdichter, culturele verenigingen, creatieve wedstrijden, … Zelf grotere projecten vanuit of binnen de school met een aantal auteurs en kunstenaars organiseren en inrichten voor gratis was onbetaalbaar geworden, en ook niet meer ‘aan de orde’ in een compleet gemediatiseerde wereld. De oorspronkelijke focus op literatuur met ‘auteurs in de klas’  had zich verbreed tot muzisch-creatieve vorming binnen en actieve participatie buiten de school. 

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: