The Sausage Machine

oktober 13, 2010

@mamatandoori Help! Mijn stem pakt niet! NS Publieksprijs door een Vlaamse roze leesbril

 @mamatandoori

Op mijn blogzieltje beloofd, … maar stemmen op de NS Publieksprijs lukt niet. De NS Publieksprijs staat niet open voor Vlamingen. Raar maar waar. Gelukkig dat Vlaamse schrijvers een kans krijgen (Erwin Mortier, ook genomineerd voor De Inktaap 2011), maar de lezer in Vlaanderen, die wordt monddood gemaakt op de site. Probeer je postcode maar eens in te tikken …

Volmondig ben ik het eens met de schaduwjury van studenten Geesteswetenschappen uit Amsterdam: Ernest van der Kwast wint, Franca Treur wordt tweede!! Breaking news.

Hoe schat de meestbesproken Nederlandstalige auteur van het moment zijn kansen in met Mama Tandoori? Aangeleund tegen de deadline vermoedt hij dat zijn thriller het eerder haalt. Dat gelooft hij toch zelf niet. 

De thrilll, de buzzz rond Mama Tandoori, als die niet pakt, dan weet ik het ook niet meer. Ik geloof heilig in de power van de mediatisering. Niet alleen de politiek, ook de literatuur wordt dus op Twitter gemaakt. Tot spijt van wie ’t benijdt: de Papieren Man pleegt van een circus te gewagen als het over literaire prijzen gaat … So what. Mag de ‘gewone’ lezer, de m/v van het volk, ook zijn leespleziertje, mijnheer de WelEdelGeleerde Papieren Man? (Waarlijk, hij is niet voor niets van Papier.)

 @Hollanders aller provinciën Stem voor mij op Mama Tandoori! Vandaag nog, de tijd dringt.

PS Stroomt net een @janien van Ernest van der Kwast voorbij: Mijn familie in India heeft hetzelfde probleem…

3 reacties »

  1. ha ik heb een mama tandoori peper in je reet fietszadelovertrek voor je ontvreemd
    verder: kan je niet gewoon stemmen als je een nederlandse postcode invoert of herkent de site dat je vanuit vlaanderen stemt?

    Reactie door J/ — oktober 13, 2010 @ 4:28 pm | Beantwoorden

    • Gelukt!! Op de valreep wel, vandaag is immers de laatste stemdag … Ziehier het bewijs:
      http://twitter.com/janien/status/27321843130.
      En bedankt voor het zadelovertrek! … eigenlijk hoopte ik daar al op, een beetje toch. Voor in mijn literairerarireitenkabinet. Wat leuk!

      Bedankt ook nog eens voor die andere tip: Franca Treur in NRC over de mediatisering. Beetje naïeve reactie wel. Dat soort kritiek is toch niet meer van deze tijd. Doet me aan 20 jaar geleden denken toen de media zich op schrijvers en hun boeken begonnen te storten. Of zijn haar uitspraken nu net een teken des tijds: slaat de kwartslag naar rechts niet in elke regel toe? Of speelt zij het mediatieke spel gewoon slim mee? Elke ‘interventie’ van een schrijver in de media verhoogt zijn/haar zichtbaarheid. En al die heisa en ludieke campagnes versterken de positie van literatuur en boeken.

      Reactie door janien — oktober 14, 2010 @ 8:48 am | Beantwoorden

  2. […] Mama Tandoori van Ernest van der Kwast doet mee, en mijn oude liefdes Bart Moeyaert, Floortje Zwigtman en Paul […]

    Pingback door DJP – Dioraphte Jongerenliteratuur Prijs 2011 | The Sausage Machine — maart 24, 2011 @ 4:11 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

