The Sausage Machine

november 5, 2010

Unteaching met Sugata Mitra en … oma

Raar maar waar. Had ik net het filmpje op TED beluisterd en voor mijn blogpost het volgende genoteerd.

  • … en de leraar verliet de klas. Zo kon onderwijs zichzelf organiseren. En de resultaten: te mooi om waar te zijn!
  • If children have interests, then education happens. Sugata Mitra citeert Arthur C. Clarke.
  • Mitra’s grootmoedermethode: The Granny Cloud. Een vrijwilligersnetwerk van grootmoeders verleent groepjes lerende kinderen bijstand en aanmoediging via Skype.
  • Education is a self organising system, where learning is an emerging phenomenon. Sugata Mitra eindigt samenvattend.

Wow! Een man naar mijn hart. Een nieuw verhaal van deschooling. Respect voor de autonomie van de leerder. Outdoctrination. Back to basics: het ‘natuurlijke leren’. De-spanding brainsStudent-led learning. Spek naar mijn bek. Welke titel zou ik kiezen: En toen verliet de leraar de klas, gelukkig maar, nu kon het leren pas goed beginnen / Leren light / Leren met oma in het SOLE-model van Sugata Mitra /  ?  Ik kwam/kom er gewoon niet uit.

Googel ik Sugata Mitra om naar zijn blog, wiki of Twitter te kunnen linken, en zie ik bovenaan toch de link naar Kennisnet oplichten zeker: ha, wat een ‘service’ van Michael van Wetering. Hij volgt in zijn verslag de uiteenzetting van Sugata Mitra in de TED-video nauwgezet en op de voet. Was hij ook geen bevoorrechte getuige: hij was in juli 2010 in Oxford op TED Global en woonde er de lezing van de onderwijsgoeroe bij.

Sugata Mitra’s Self Organised Learning Environment, SOLE, is zo klaar als een klontje: 

The new model is straightforward. We call it a Self-organised learning environment (Sole). It just means a “cybercafe” environment for children – light, comfortable, safe and inexpensive. Children work in self-organised groups of four or five. They have the freedom to work as they please, or not to work, if they so please. Order is maintained by the children themselves. Sessions should be timetabled, just as playtime is. Each session is driven by a question designed by teachers.

Sugata Mitra, Give them a laptop and a group of pupils will teach themselves, guardian.co.uk, 18-10-2010.

En waar blijft oma in dit plaatje? Ze is op vaste tijdstippen bereikbaar via Skype, als a friendly but not knowledgeable mediatorWie had dat gedacht: de ‘moederrol’ in het natuurlijke ‘onderwijs’model is weggelegd voor oma, onmisbare ‘stille’ aanwezige, ultieme ‘real’ toevlucht, warme aanmoediging, schouderklopje dat wonderen doet.

Op Dé Onderwijsdagen 2010 volgende week #owd in Utrecht is Sugata Mitra een van de keynotesprekers. Edubloggers Cindy De Smet van Edublogs.be, Wilfred Rubens, en Pierre Gorissen van ICTOblog zullen er ook presenteren. Cindy De Smet meldt trouwens via Twitter dat ze net klaar is met haar presentatie …

Ze zoekt ook nog ELO-gegevens voor Nederland.

Deze oma wenst haar oude webleermeesters Cindy, Wilfred en Pierre veel succes! Benieuwd of Sugata Mitra hen kan inspireren. Wilfred vast wel, hij noemt hem toch niet voor niets zijn held?

UPDATE 11-11-2010

UPDATE 21-11-2010. Eredoctoraat Sugata Mitra TU Delft met gratis gastcollege. Nieuws via Wilfred Rubens #in.

6 reacties »

  1. Ik zal mijn best doen om een verslagje voor je mee te brengen.🙂
    Kijk er al erg naar uit!

    Reactie door Smetty — november 6, 2010 @ 8:36 am | Beantwoorden

  2. Dankjewel, Janien. Sugata Mitra is inderdaad één van mijn helden. Zeer relevant onderzoek, dat hij uitvoert. En een begenadigd spreker. Ik heb hem twee keer in levende lijve mogen zijn optreden. En één keer mogen interviewen. Ook een innemende man, trouwens.

    Reactie door Wilfred Rubens — november 6, 2010 @ 8:44 am | Beantwoorden

  3. Als Sugata Mitra jou ooit had bezig gezien in je lessen, dan hoefde hij geen onderzoek meer te doen in de slums van India, dan WIST hij het al: kinderen leren vanzelf uit zichzelf en van elkaar, kinderen leren visueel, aanmoediging is de beste stimulans om te leren. Waw! Je bent ‘the best in the world’, oma Janien.

    Reactie door Chris — november 10, 2010 @ 9:07 am | Beantwoorden

  4. […] Revisiting Sugata Mitra Quote of the Day […]

    Pingback door Revisiting Sugata Mitra | The Sausage Machine — januari 20, 2011 @ 11:02 am | Beantwoorden

  5. […] In de context van mijn pleidooi voor deschooling: een reactie. (Prozaïsch, nuchter) Nog iemand vragen over het nut van poëzie, […]

    Pingback door onverteerbaar MONUMENTAAL verpletterend ONONTKOOMBAAR noodzakelijk RADICAAL | The Sausage Machine — januari 27, 2011 @ 1:14 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: