The Sausage Machine

december 14, 2010

“zo scrupuleus en tegelijk met zoveel sprezzatura”: P.C. Hooftprijs 2011 voor H.J.A. (Henk) Hofland!

 Full photo and more info: nrc.nl.

Hoezeer heeft hij mijn geest gevoed! Hoe dikwijls heb ik me in zijn gedachten niet verdiept! Hoeveel inspiratie heb ik niet bij hem gehaald? O.a toen ik in de jaren 90 van, vorige eeuw bezig was met de mediatisering van de literatuur te proberen didactiseren. Hoe hij over de media denkt, dat heb ik altijd willen weten. Met hoeveel verwondering heb ik door zijn kritische bril mee naar de wereld gekeken? Hoeveel van zijn essayistische teksten, zijn columns heb ik in tientallen jaren niet verzameld, en ze aan mijn leerlingen als lees- en discussievoer opgelepeld, zo rijk aan content en taal! … Ik #durftedenken dat ook de Vlaamse hoofdredacteur van NRC wat blij is met de bekroning van zijn eeuwig jonge superblogger. Nog niet zo lang geleden bekloeg Peter Vandermeersch zich in een gelekte (!) uitgebreide interne e-mail over het gebrek aan kwaliteit en creativiteit van zijn columnisten en journalisten. Ik #durftedenken dat hij daarbij niet Henk Hofland heeft geviseerd!

Alle eer aan H.J.A. Hofland (Rotterdam, 1927), P.C. Hooftprijs 2011!

Tot slot. Nog een nieuwe ontdekking: Rederij Hofland. Bootjes, karretjes en machines om zelf te maken. ! Nog verkrijgbaar? Dat is o.a. waar literaire prijzen goed voor zijn: met de geboren Rotterdammer Hofland en de kleinkinderen de geboren Antwerpenaar Panamarenko achterna! … Tussen Antwerpen en Rotterdam neurie ik … dat ik jullie niet missen kan.

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

