The Sausage Machine

april 25, 2012

In memoriam Harry Mulisch. Een hooggebergte uit het laagland | 2 november 2010

Dit is een oude post #OP van 2 november 2010, opgehaald n.a.v. de nominatie van Herman Kochs Zomerhuis met zwembad voor de Gouden Boekenuil 2012. Ik hoorde Herman Koch in een interview (2009) Harry Mulisch noemen: Koch is geen Mulisch-fan. Dat was voor mij de aanleiding om deze oude ‘gelegenheidspost’ op te diepen die onafgewerkt in concept was blijven staan. Ik publiceer hem hieronder in zijn onvoltooide versie. Hoelang zal het literaire werk van Harry Mulisch de tand des tijds doorstaan – daarover had ook Herman Koch het in bovengenoemd interview op YouTube. 

Een hooggebergte uit het laagland.
Zo hoorde ik Nelleke Noordervliet over Harry Mulisch spreken op de Nederlandse Radio 1, waar ik zondagmorgen het nieuws van zijn overlijden vernam bij het oversteken van het Hollands Diep. († 30 oktober 2010)

Harry Mulisch uitverkocht op de Antwerpse Boekenbeurs
zo klonk het vanmorgen op de Vlaamse Radio 1.

Harry Mulisch maakt het nieuws
hiermee alludeer ik op een presentatie van mijn collega Chris en mij, decennia geleden, toen we aan leesbevordering deden onder de slogan Auteurs maken het nieuws.

Over Harry Mulisch spreekt de wereld in superlatieven. Een hooggebergte, zo rijst hij op in het literaire landschap van de Lage Landen. De laatste van de Grote Vier der Nederlandse Letteren. De Keizer, vorstelijk, elegant, aristocratisch. Ze zullen met zijn drieën moeten zijn om zijn opvolging te verzekeren, hoorde ik Piet Piryns het wierookvat zwaaien. En toch is er ook twijfel: hoelang zal zijn werk de tand des tijds doorstaan als de hype is gaan liggen?

In 2003 won Harry Mulisch De Inktaap met Siegfried – en onze schooljury was erbij, zelfs actief op het podium voor de presentatie met prijsuitreiking in Dordrecht! Boven: met Harry Mulisch op de foto, de jury van Chris en mij in 2003 – een foto van janien van foto’s als ik me niet vergis gemaakt door Chris.

Update – november 2012:

Rede van L. H. Wiener over Harry Mulisch op de herdenking van 30 oktober 2012. Op Tzum.info.

 

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

