The Sausage Machine

september 6, 2007

Een veilige haven in de samenleving

Filed under: Uncategorized — janien @ 8:52 am

In deze post geen foto’s. Geen filmpjes. Geen muziek. Geen screenshots. Geen cartoons. Geen smileys. Geen volledige, doorlopende tekst. Geen links. 

Geweld door jongeren op school. 
Haast dagelijks droevig en tragisch wereldnieuws.

Deze dagen, bij het begin van het schooljaar 2007-2008, is er droevig nieuws over een school in Gent. Het is het gespreksonderwerp van de dag. Ik (JB) kon niet onberoerd blijven. Een leerblog openen heeft zijn consequenties.

Er is een jongen neergestoken.
Er is een jongen neergestoken door een medeleerling.
Hij vecht voor zijn leven. 

De onderwijsminister heeft geschokt gereageerd. De krant vraagt in zijn forum: Neemt het geweld op school toe? Er klinkt cynisme in een aantal antwoorden. Anderen wijzen de pers, de media, met de vinger. Ze moesten maar beter zwijgen over die schoolellende.

Dit is mijn ‘luisterwoordenwolk’ van het interview van Kathleen Cools met Mieke Van Hecke en de reportage over een leraar Lassen en zijn (gelukkige) leerlingen in het deeltijds onderwijs. VRT, Canvas, Terzake, woensdag 5 september 2007. De woorden in vetjes zijn voor mij belangrijk, ze matchen met mijn onderwijsopvatting. 

  • Mijn LUISTERWOORDENWOLK bij het droevige onderwijsnieuws uit Gent

probleemjongeren        timeoutprojecten       de leraar een vaderfiguur 

       authenticiteit       normen aanleren als iets vanzelfsprekends              

kordate aanpak   menselijke leraar           hij heeft hen geraakt in wie ze zijn

     strenger        welzijnswerkers              meer mensen en middelen vrijmaken     

    onderwijs dat aan hen aangepast is                        kwetsbare jongeren            

              nog andere dan timeoutprojecten voor wie daar niet thuishoren               

 geef leraren de ruimte           niet-schoolbare jongeren        specifieke begeleiding

hij sprak hun eigen taal   geen arbeidsattitude  met een moeizame schoolcarrière

sommigen hebben meer dan één vader  meer rekening houden met elkaar 

                     harde aanpak        een veilige haven in de samenleving    

——————

  • Mijn WEDERWOORDENWOLK  

de school een veilige haven 

   waardering voor elke lerende             positieve bevestiging         multiliteracies

diep respect voor ieders autonomie               emotionele intelligentie

horizontale samenwerking   openkennisdeling     warme en gezonde thuis op school

     meer vriendelijkheid         een lach en een traan              zelfkennis en mensenkennis

talentkoestering        persoonlijkheidsontwikkeling       impulsen voor creativiteit

positief en bedachtzaam taalgebruik    authenticiteit    aandacht voor actualiteit

    democratisch overleg         schroom en tederheid in communicatie en relaties   

                               discussie over de grote tijdsthema’s     

                           samen werken aan een ontwerp voor de toekomst       

bewondering voor elkaars kennen en kunnen   appreciatie van de minste vooruitgang

webleren      meer gepersonaliseerd en informeel leren       zelfvertrouwen kweken

         verwondering                     aanmoediging               meer complimenten

           dankbaarheid                      homo ludens                        schoonheidservaring

(n)etiquette door doen              sneller én trager leren          veel meer media-educatie

                   positief denken         jongeren en hun leraren kinderen van hun tijd     

         vlugge vooruitgang                     succeservaring                      hoera:  i did it!

 my profile / my activities / my reports / my results / your comments / my comments

      transparantie        openheid        natuurlijk leren    intens mediagebruik

  • Nieuwsgierig naar UW / JOUW WOORDENWOLK voor de school als een veilige haven in de samenleving …

          

               

16 reacties »

  1. {{{{{{{{{{{{{{{{
    {{{{{{{{{{{{in de regenwolk{{{{{{{{{{{{{{{{{{
    {{{{{{{{{{{{{{{
    bestuurlijk maatregelen evalueren onderzoek instellen ‘niet verwacht’

    Ho metaaldetector
    lle ‘dit kunnen wij niet tolereren’
    wo strengere controles
    or murw
    d langdurig proces
    e commissie ingesteld
    kil massa
    ‘KanMeNiksMeerSchelen’ gelaten
    disfunctionaliteit
    niemand praat/niemand zwijgt
    stil eenzaamheid geheimen
    individueel

    }}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
    }}}}}}}}}}}}achter de regenwolk}}}}}}}}}}}}}}}
    }}}}}}}}}}}}}}}}}}}}
    goede harten vriendelijk=ok
    eenzaam ‘je raakt me’
    maatschappijleer levenslessen
    geen maskers nodig begrip vertrouwd schroomloos gevoelig zelfvertrouwen
    warmte ‘gaat het wel met je?’
    ‘kan ik je ergens mee helpen?’
    kringgesprek durf
    puur=goed gezin=veilig school=thuis

    Reactie door Ik, Ali — september 6, 2007 @ 4:33 pm | Beantwoorden

  2. Het zag eruit als een wolk… nu ja, het gaat om wat erin zit.
    Bitterzoet bericht, Janien. Kunt u daar geen kunst/maatschappij/levenslesproject van maken? Samen met de hele school moodboardsmaken bijvoorbeeld: eerst verbeelden hoe de situatie is en vervolgens laten zien hoe u allen de situatie ’t liefste ziet? Sterkte en succes. ’t Zal niet gemakkelijk zijn.

    Reactie door Ik, Ali — september 6, 2007 @ 4:38 pm | Beantwoorden

  3. Zeer bedankt, Alina Nubé, voor je mooie woorden(regen)wolk: innig en poëtisch!

    We zullen je gedicht samen in de klas ook luidop lezen en het analyserend interpreteren … om dan over te gaan naar overleg over je voorstel om moodboards te maken. Ik vind het een knappe idee, en ik durf te geloven dat de jongeren dat ook wel willen proberen. Ikzelf heb nog nooit een moodboard gemaakt, maar ik wil wel proberen. Heb ik het goed begrepen dat je in een collage met kleuren, lijnen, knipsels, foto’s, textiel en andere materialen en afbeeldingen en woorden nog meer kunt uitspreken dan wat woorden uitspreken of voortzeggen? En het contrast van de huidige situatie naast een gelukkigere: als de ver-beeld-ing van die verandering goed lukt, kan de ‘goede boodschap’ beter overgaan, niet?

    Begint verandering niet bij een ‘clash’ van woorden die dan de goede richting ingaan? ‘Clash’, het lijkt me in deze context een beetje een ruwe keuze. Maar toch: jouw wolk en mijn wolk en die van de klasgroepen op moodboards verzameld … Zou dat al geen perspectief op een vrede- en vreugdevolle toekomst kunnen openen? Een zicht- en voelbaar concept voor een warme samenleving. En tegelijk een project voor emotionele en sociale intelligentie , persoonlijkheidsontwikkeling? Ik hoop van wel. We moeten ergens beginnen.

    Reactie door janien — september 6, 2007 @ 6:32 pm | Beantwoorden

  4. Hoi Janien,

    Trieste aanleiding, maar mooi concept die woorden wolk.

    Reactie door Wilfred Rubens — september 6, 2007 @ 7:24 pm | Beantwoorden

  5. Dank voor deze reactie… ben zowaar een beetje ontroerd dat je dit zo serieus wilt oppakken.

    ‘Nederland heeft nog een ideaal’, schreef ik ooit in een column op mijn blog. De strekking: iedereen kan een lichtpuntje zijn. Je hoeft geen grootse daden te verrichten om de wereld om je heen een beetje lichter, fleuriger te maken. Zoveel betrokkenheid bij je school, je je vak en de leerlingen – dat bedoelde ik dus met dat ‘lichtpuntje’.

    Een moodboard kun je inderdaad op allerlei manieren maken. Er zijn geen vaste regels voor. De gedachte is, zoals je terecht opmerkt, dat je met beelden soms meer zegt dan met woorden.

    Je kunt zelfs klanken, liedjes of internet erbij betrekken: favorieten die de huidige en de gewenste situatie weerspiegelen.

    Sympathieke groet,
    Alina

    Reactie door Ik, Ali — september 6, 2007 @ 8:11 pm | Beantwoorden

  6. Janien en Alina,

    Deze dialoog is echt een verademing. Vele, vele woorden op Gentblogt, waar ik me eerder duizelig dan betrokken bij voel. Maar jullie raken wel. Mooi.

    Reactie door Wouter ¶ — september 8, 2007 @ 1:00 pm | Beantwoorden

  7. hallo daar,
    [deze is geen rechtstreekse reactie op bovenstaande]
    de school begint, maar waar is de actie op de blog?
    stilte om de rouw?
    geswitched van virtueel in de vakantie naar actueel op de werkvloer?
    mvg
    J/

    Reactie door J/ — september 13, 2007 @ 5:34 pm | Beantwoorden

  8. Hallo J/
    Zo lang zo stil, ja. Maar het leven gaat verder … en real life op de werkvloer heeft veel tijd opgeslorpt. De praktische en technische bezwaren tussen droom en daad spelen ons nog parten: de switch van real classrooms naar de 2.0’s en omgekeerd loopt nog niet gesmeerd, zoals je al hebt kunnen vaststellen. We zijn nog altijd in het proefdraaistadium en productie op de blog is daardoor uitgebleven. Dagelijks moet het programma aangepast en hertekend naar de omstandigheden, en dat vreet aan de blogtijd.

    Niet dat we niets te vertellen hebben … We hinken wel aardig achter op de actua nu. Jammer. Ach, de draad weer op en blogpostje(s) komt(en) zo. (Hopelijk.)
    Goed dat jij ons een duwtje in de rug geeft! Straks hadden we het (leer)bloggen nog verleerd.

    Reactie door janien — september 13, 2007 @ 8:09 pm | Beantwoorden

  9. zo een saaie blog

    Reactie door laurake — september 14, 2007 @ 10:27 am | Beantwoorden

  10. Hallo laurake
    Ja, soms denk ik dat ook: écht! Weet je, ik ben nogal een ‘serieus’ mens en als ik een tijd niet heb geblogd, zoals nu, dan heb ik afstand … en probeer ik eens kritisch naar de blog te kijken, en dan bekruipt me de vraag die jij hier uitspreekt: is die blog niet te ‘saai’? Té ernstig? Ik heb het dan zeker niet over het artikel hierboven, dat is een uitzondering, net zoals de post over de aardbeving in Peru en de vraag om hulp van Ilona …

    Nu ik die naam schrijf van Ilona Plichart: weet jij soms een school die dat dorpsschooltje La Cascarilla zou kunnen helpen? Mijn school had al een project en wil dit schooljaar geld inzamelen voor ‘mobiele school’. En nu zoek ik voor Ilona een school die die dorpsschool in Noord-Peru zou kunnen helpen? Tot nu heb ik nog altijd geen groep of vereniging of school gevonden: ze hebben al allemaal een ontwikkelingsproject om te steunen … Weet jij misschien een oplossing?

    Nog een vraag, mag ik? Heb jij ideeën om deze blog te verbeteren, leuker te maken? Ik wil binnenkort ook nog bloggen over mooi werk van mijn leerlingen … En hun foto’s presenteren. Wordt dat al beter, denk je?

    Reactie door janien — september 14, 2007 @ 3:37 pm | Beantwoorden

  11. @laurake
    De oproep van Ilona staat daar:

    Laatste nieuws van ILONA PLICHART in Peru. SOLIDARITEITSOPROEP aan scholen: wie helpt de bergdorpsschool van La Cascarilla heropbouwen?


    Bedankt, trouwens, voor je bezoek! 🙂

    Reactie door janien — september 14, 2007 @ 3:52 pm | Beantwoorden

  12. Ik vind het gedicht van Alina Nubé heel raar en heel druk met al die tekentjes in het begin. Het kan mij niet bekoren waarschijnlijk omdat ik er niets van begrijp, maar toch heb ik een zekere bewondering want je moet het toch maar kunnen om zoiets op papier te zetten.

    Groetjes Tamara

    Reactie door Tamra Delen 5MTWE — september 18, 2007 @ 5:37 pm | Beantwoorden

  13. @ Tamara
    Leuk, dat je bent komen lezen, Tamara! Dat doet me plezier, dat getuigt van initiatief en ‘aanpakken’, twee kwaliteiten die een leraar in zijn leerling erg kan waarderen. Ik hoop je nog dikwijls te kunnen lezen op onze blog.

    By the way, hoe staat het met de jouwe? Ik wil je dadelijk een bezoekje brengen want ik realiseer me dat het een tijdje geleden is …

    Groetjes

    Reactie door janien — september 19, 2007 @ 6:28 pm | Beantwoorden

  14. Hoi Tamara,

    Op mijn schermpje zag ’t eruit als een sterk vormgegeven woordenwolk zoals die van Janien. Er zat een volgorde in de woorden. Helaas ging de kunstzinnige layout verloren in dit reactieboxje. Met die accolades probeerde ik er nog een zekere vorm aan te geven, maar dat is zo te zien volkomen mislukt, haha.

    hartelijke groet,
    Alina Nubé

    Reactie door Ik, Ali — september 20, 2007 @ 5:56 am | Beantwoorden

  15. De woordenwolken zijn wel knap om te zien. Maar zelf zou ik het niet kunnen. Ik begrijp ook niet meteen wat er wordt bedoeld in dit gedicht.

    Dieter De Bakker, 6EMT

    Reactie door huntersofdoom — september 23, 2007 @ 10:54 am | Beantwoorden

  16. Hello Dieter

    Leuk dat ook jij bent komen lezen … We zullen Alina Nubés gedicht samen in de klas lezen. De hoofden bijeensteken en samen lezen: je zult zien dat we tot betekenissen zullen komen. Ook zullen we uit de mooie bundeling “Dichtersgeprekken” van Marjoleine De Vos eens een paar gedichten lezen in spiegeling met de ‘lezing’ van de dichter bij zijn tekst. Marjoleine De Vos heeft dichters over een van hun gedichten geïnterviewd: zeer leerrijk voor ons, poëzielezers. Ook gedichten lezen leer je met vallen en opstaan … (Zie de reactie van Tim op “Blogpost voor een koningin” …)

    Reactie door janien — september 23, 2007 @ 7:12 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.