The Sausage Machine

augustus 7, 2009

Johan Tahon met witte, gedroomde sculpturen … “om me te wapenen t.o.v. die enorme, die oneindige leegte rond ons”

Kunst als antwoord op verdriet, lijden, de leegte van de werkelijkheid. Hedendaagse kunst met maatschappelijk engagement. Kunst als beschermengel. Spontane kunst, zonder vooropgezet plan. Kunst als lof van de fantasie. Kunst als omhelzing. Kunst waarin zijn maker versmelt ...

… Na de dood van zijn vader raakte beeldhouwer Johan Tahon in een crisis. Beeldhouwen troost hem. Schrijven of praten over zijn verdriet kan hij niet. Sculptuur: dat werkt. Zowel fysiek als inhoudelijk helpt ze hem vorm te geven aan het lijden om zijn vader met wie hij geen goed contact had.

Topkunstenaar Tahon maakt witte, gedroomde (monumentale) beelden. Om mezelf te wapenen t.o.v. die enorme, die oneindige leegte rond ons. Vaderbeelden e.a. Zonder geslacht. Engelen eigenlijk. Hij maakte zo’n ‘vaderbeeld‘ van 14 m hoog op uitnodiging van de rijksbouwmeester voor het atrium van het ministerie van Financiën in Den Haag: New Seismo

In het interview van Lieven Vandenhaute (Canvas, Terzake, 12 december 2008) spreekt hij zijn engagement uit: fantastisch dat ik met een wit, gedroomd sculptuur in confrontatie kan gaan met die harde zakenwereld. En ik hoop dat het voor een stuk zou kunnen inspireren tot een andere houding. Wie weet.

Bevriend met woordkunstenaar Peter Verhelst

Momenteel loopt Watou 2009, de vervanger van de vroegere Poëziezomers van dichter Gwy Mandelinck. We vinden de bevriende kunstenaars Peter Verhelst en Johan Tahon van de zomer tussen taal en beeld in Verhelsts project Licht. Voor het Ludion-kunstboek Johan Tahon, Observatorium  (2008) schreef Peter Verhelst een reeks gedichten. Ik heb ze jammer genoeg nog niet kunnen lezen.

Vlaming in Nederland

Zopas heeft de Nederlandse koningin Beatrix, zelf ook beeldhouwster, de wereldberoemde Vlaming Tahon gevraagd (aangezocht) als haar leermeester. Wat een eer! Wie is ongevoelig voor koninklijke bewondering en erkenning! Hoor de gelukkige uitverkorene reageren op Radio 1. Fantastisch, Johan Tahon! ( … En dat zijn geluk dezer dagen niet op kan: hij trouwt morgen zaterdag met Eva Feliers! Proficiat!)

Kunst voor koning(inn)en

Gouden match

De geschiedenis blijft zich herhalen. Is het geen eeuwenoude ‘gouden’ match: koning(inn)en/rijken en kunstenaars? Het mecenaat van de macht. De macht van het mecenaat. Money is Time for Art, nu en nog altijd.

Gouden belang

Money is Time … Goed voor de kunstenaar. Goed voor de kunst. Verhoging van de visibiliteit. Vermenigvuldiging van het publiek en van de kunstenaars onder het publiek. Leve de media, het lange leven van de kunst! Leve de homo ludens!

Een update: Beatrix brengt hoge en lage kunst bij elkaar. Over Beeld van Beatrix n.a.v. de 75e verjaardag van de koningin op 31 januari 2013.

4 reacties »

  1. […] presidenten, koning(inn)en: ik noem maar even wie me het eerst te binnen schieten, Barack Obama, koningin Beatrix, Sarkozy, Herman Van Rompuy, Giscard d’Estaing) ze zijn met zeer velen, overal ter […]

    Pingback door Met het vallen van de blaren … Mark Eyskens, de Poëet, de Declamator. « The Sausage Machine — september 24, 2009 @ 2:58 pm | Beantwoorden

  2. […] Canvas in een Woestijnvis-documentaire. Vorig jaar ’wijdde’ ik een blogpost aan Johan Tahon, die daarop sympathiek reageerde in een persoonlijke e-mail (Mijn reactie: verguld!). Hij bracht […]

    Pingback door Beeldenbouwer Karel Hadermann « The Sausage Machine — december 21, 2010 @ 10:46 am | Beantwoorden

  3. […] Hoe, wat, waar #eenmoeilijkwoordoma wilde ik googelen, liet ik me eerst toch weer door Google naar Alexander Calder vermeevoeren. Een kwestie van blogzomeren 2011 met beeldhouwkunst. Vorige winter blogde ik over een beeldenbouwer dichterbij, Karel Hadermann (zijn nieuwe beeld staat er, op het plein een boogscheut hiervandaan), en vorige zomer over de indrukwekkende kunst-als-omhelzing van Johan Tahon. […]

    Pingback door Alexander Calder e.a. | The Sausage Machine — juli 22, 2011 @ 6:54 am | Beantwoorden

  4. […] Meer Peter Verhelst in The Sausage Machine: hier, hier en daar. En meer Johan Tahon: hierlangs. […]

    Pingback door nu de wind opsteekt. Twee wapperende vlaggen zijn we. / Het gevoel dat alles zich achter een deur afspeelt | The Sausage Machine — februari 10, 2016 @ 12:56 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: