The Sausage Machine

augustus 13, 2007

Leerbloggen en blogleren zomertrend 2007?

Filed under: Uncategorized — janien @ 2:21 pm

tsm-pen.jpg    Om even in Antwerpen bij TSM te blijven …  volgen een vakantiegedachte in twee blogalinea’s en twee vraagjes aan twee collega’s leraren en bloggers, een man en een vrouw, een Vlaming en een Nederlandse, van zomaar een leraar, die van TSM. Bedenkingen en vragen, meteen ook aan u gepresenteerd, beste blogbezoeker. You’re welcome!
                          

  • TSM onderschreef al eerder op deze blog de Antwerpse stadsslogan “t Stad is van iedereen”! Bij uitbreiding wordt dat in toepassing  op TSM en onze geglobaliseerde wereld: “’t Stad en de wereld is van iedereen.” Uit de aard van de zaak – we zijn een leerblog – gaan we wereldwijd, van west naar oost en van noord naar zuid. De ClustrMap in de zijbalk toont deze beweging, in een bescheiden roodkleuring weliswaar. En ja, nog dit: is dit ‘experimentele’ Antwerpse leerblogje The Sausage Machine voor en van twee klassen so derde graad sinds deze zomervakantie (!?) geen WordPress Top Blog (geweest?)? Je bent Antwerpenaar of je bent het niet!
  • Wordt leerbloggen en blogleren misschien een nieuwe zomertrend? Kijk ook eens bij mijn collega leraar en blogger Willy Vermaelen uit de Vlaams-Brabantse regioWilly’s countstats rezen nooit hoger dan tijdens deze vakantie! ’t Is moeilijk bescheiden te blijven als personalisation het buzzwoord is. 

Twee vraagjes @ twee collega’s leraren-bloggers, Willy en Elke 

  1. Zou het weer daar voor iets tussen zitten, Willy? Ik vraag het meteen ook even aan een goede noorderbuur, lerares en superblogger Elke Das. Zij kan op deze vraag met haar ervaring van  geroutineerde en succesvolle webvrouw én gepassioneerde natuurkenner vast een sluitend antwoord geven! (FF gekeken: Elke’s teller staat vandaag maandag 13 augustus 2007 op haar eerste schooldag (!) zo rond de middag op 112 327! Terzijde, Elke, je bent niet alleen wat ‘terug naar school’ betreft, ook in Schotland beginnen ze – de leraren – al vandaag, lees ik bij Ewan McIntosh.)
  2. Of heeft dit zomers blogfenomeen alles te maken met de precaire financiële toestand van leraren en studenten? Leraar zijn of worden in tijden van hyperkapitalisme is geen lachertje, wél een zeer ‘prijsbewuste’ keuze!

                    eiland1.gif 

                                  http://www.vladi-private-islands.de/home_e.html

Champagne* degusteren onder wuivende palmen, een Antarctica-cruise ondernemen, logeren in een luxueuze suite zijn als reële vakantie-invullingen niet aan leraren besteed die de lotto niet gewonnen hebben … Dit surfen en luxelinken is niet zomaar for blogfun, de portemonnee is vele leraren bittere ernst. 

Nederland jammert, lijdend onder een lerarentekort. In de Randstad zijn er in deze zomer nog 1100 vacatures. Leraren verlaten het onderwijs omdat hun diploma in de bedrijfswereld veel beter ‘rendeert’. Sommige scholen hebben met een plotse uitstroom van 10 tot 15% af te rekenen. De PABO (de professionele lerarenopleiding) heeft geen aantrekkingskracht meer op de jongeren. Daar is de diversiteit van de inschrijvingen in de lerarenopleiding een luxeprobleem.

In Vlaanderen protesteert de VVS Vlaamse Vereniging van Studenten tegen de verhoging van de inschrijvingsgelden voor de academische lerarenopleiding door naar het Grondwettelijk Hof te stappen. En de beursstudent, die is ook de klos, lees ik: de inkomensgrenzen voor de studiebeurzen zijn niet aangepast aan de stijgende welvaart, waardoor beursstudenten steeds zeldzamer worden! Deze alineaatjes over geldtekort zijn warempel zonder dat ik het wist the sequel van de slechtnieuwstirade van Mieke Van Hecke geworden … (Zie de blogpost van TSM van 6 augustus 2007.)

Wat zie ik? Licht aan het einde van dit blogstukje? Dat ik dat niet eerder gezien heb. De Europese Commissie heeft een antwoord! Wat zijn dat toch slimme mensen. De lidstaten van de EU moeten dringend de kwaliteit van hun lerarenopleidingen verbeteren, want die beantwoorden niet meer aan de veranderende behoeften van de leraren. Ik citeer uit een artikel uit DeMorgen van 7 augustus 2007:

De Commissie doet de aanbevelingen voor lerarenopleidingen op basis van een rapport waaruit blijkt dat onderwijzers in Europa lang niet zo ‘uitstekend’ zijn als zou kunnen en moeten. Vooral de nieuwe uitdagingen van het onderwijs, nieuwe technologieën en een individuelere aanpak van leerlingen brengen de onderwijzers in moeilijkheden, aldus het rapport.“Leerkrachten moeten steeds vaker lesgeven aan leerlingen uit verschillende culturen en met verschillende moedertalen”, meent Eurocommissaris Jan Figel. “Bovendien blijkt dat veel leerkrachten niet goed weten hoe ze met de nieuwe technologieën in de klas moeten omgaan. Dat vergt een veel grotere professionaliteit van de leerkrachten en een groter engagement.”

En als er nu nog aanbevelingen zouden komen voor een betere verloning van de leraren, zou de toekomst van onderwijs er rooskleurig beginnen uit te zien.   

                             eiland.jpg

                                          Pakatoa Island New Zealand FOR SALE

Met toch nog vrolijke vakantiegroetjes

en speciaal voor Elke Das, vandaag in Nederland al terug op school :         

een zeer gelukkig schooljaar 2007-2008!        klavertjevier.jpg

                                       

buddy-icon-klein.jpg  janien (designed by JP) van your and our TSM, HST (in proefaanbouw, operationeel in 2007-2008) en project07 (nog onbewoond)

* Voetnoot
Een tip voor de champagnesite vond ik onlangs bij detender@media!

10 reacties »

  1. Die teller op mijn blog, Janien,
    die telt al vanaf de dag dat ik ‘m erop gezet heb.
    In de vakantie telt-ie veel langzamer.
    Straks als alle juffen weer aan school denken, dan trekt dat wel weer aan.

    En wat betreft leraar zijn in tijden van hypereconomie:
    ik kan het niet beter zeggen dan Taylor Mali.
    Kijk op Youtube voor zijn “what teachers make”.

    Reactie door Elke — augustus 14, 2007 @ 5:51 pm | Beantwoorden

  2. Bedankt, Elke! Hoe slaag je er toch telkens in van zo gevat, zo treffend en toepasselijk, en tegelijkertijd zo diep en mooi in een krachtige poëtische taal te spreken over de dingen die er echt toe doen. Geen woord teveel, geen te weinig. Zo zou ik het willen kunnen. En Taylor Mali! Die beroemde leraar én dichter uit de VS kende ik niet eens. Maar goed dat ik jou ken! Heb Taylor Mali al bekeken en beluisterd ondertussen. En hem op zijn site opgezocht. Mooi, toch! Ik citeer het einde van de slam op YouTube …

    You want to know what I make?

    I make kids wonder,
    I make them question.
    I make them criticize.
    I make them apologize and mean it.
    I make them write, write, write.
    And then I make them read.
    I make them spell definitely beautiful, definitely beautiful, definitely
    beautiful
    over and over and over again until they will never misspell
    either one of those words again.
    I make them show all their work in math.
    And hide it on their final drafts in English.
    I make them understand that if you got this (brains)
    then you follow this (heart) and if someone ever tries to judge you
    by what you make, you give them this (the finger).

    Let me break it down for you, so you know what I say is true:
    I make a goddamn difference! What about you?

    Reactie door janien — augustus 14, 2007 @ 8:02 pm | Beantwoorden

  3. Ja.
    Definitely Beautiful.

    Reactie door Elke — augustus 14, 2007 @ 9:18 pm | Beantwoorden

  4. @Janien:
    Eventjes een reactie op de vraag in je blogpost, Janien.
    Persoonlijk denk ik dat het weer slechts heel miniem invloed heeft op het aantal bezoekers Janien.

    Het is niet te miskennen dat tijdens snikhete dagen (begin juli hadden we een paar van die dagen) het bezoekersaantal miniem wordt.
    Maar een normale zonnige dag of een regenachtige dag maakt geen verschil. Reeds 3 dagen na mekaar blijft mijn bezoekersaantal stabiel, toch was daar een dag met rotweer tussen, en vandaag een overwegend zonnige dag.

    Het bezoekersaantal hoog houden vergelijk ik dikwijls in gedachten met de oude reclamespot van GB Carefour. Ken je de slogan nog?
    “2 miljoen klanten, dat moet je verdienen, elke dag opnieuw!”

    Zo is het ook met bloglezers.
    Die moet je elke dag opnieuw verdienen. En tijd maken om uit te vissen wat uw eigen bloglezers willen zien en lezen. Dat gebeurt in verschillende stappen.

    1 De doelgroep altijd in gedachten houden. Mijn doelgroep zijn leerkrachten uit het basisonderwijs en secundair onderwijs + daarbij alle gebruikers van het programma eXe.

    2 Variatie in je weblog houden.
    Wanneer ik op een dag alleen maar blogberichten voor één doelgroep publiceer, dan daalt het bezoekersaantal. Publiceer ik daarentegen een blogbericht voor het basisonderwijs, voor het secundair en voor de eXe gebruikers, dan heb ik die dag mijn 3 doelgroepen bereikt en zie ik een piek in het aantal bezoekers.

    3 Nauwkeurig je teller in de gaten houden en naar de oorzaken van schommelingen zoeken. 22 juli was bij mij een piekdag. Dan ga ik kijken welke berichten ik op dat moment nieuw had. Dat waren 2 screencasts over Google diensten. Eentje gepost op 20 juli en eentje op 21 juli na middernacht. Deze screencasts werden dus op 22 juli bekeken. Een piekmoment.
    Waaruit ik besluit : Bloggen over Google diensten zoals Picasa, Google pages, Google docs en al de andere Google diensten trekt veel bezoekers aan.
    Gevolg: ik heb NU reeds een screencast klaarstaan over een andere Google dienst – Google Reader! Deze screencast is af.
    Maar… ik wacht tot het bezoekersaantal 2 dagen na mekaar daalt, en DAN publiceer ik die cast. Want Google lokt bezoekers.
    Het is als het ware de zwakke plek van de lezer ge/mis-bruiken🙂 …

    4 In je blog verwoorden wat de lezers bezig houdt.
    Leerkrachten zijn mijn doelgroep en mijn lezers. Ieder leerkracht weet dat er dingen fout lopen in het onderwijs. Dingen die wij allemaal weten, maar die wij dikwijls niet kunnen naar buiten brengen.
    Over die dingen schrijf ik ook. Ze staan altijd onder de tag “eigen_visie”.
    Ik schrijf over mistoestanden in het onderwijs en geef er mijn eigen, ongezouten mening over. Dikwijls is de lezer het misschien niet eens met die mening van mij …
    Maar de lezer merkt wel dat hij niet alleen staat met zijn ergernis. Hij of zij merkt dat andere collega’s (ik dus) zich ook ergeren aan dezelfde toestanden en daarin herkent een lezer zichzelf.

    Deze reactie is dus ook weer een heel eigen mening.
    En een reactie via email is zeker welkom van andere bloggers.
    2007-08-15 ; willy vermaelen

    Reactie door willy vermaelen — augustus 15, 2007 @ 12:12 am | Beantwoorden

  5. @Elke en Willy
    Zeer bedankt voor zoveel reactie’power’! Of horen jullie in de context liever ‘passion’?!

    Reactie door janien — augustus 15, 2007 @ 6:37 am | Beantwoorden

  6. @Willy
    Nog eens bedankt, Willy, voor je uitvoerige antwoord op mijn vraag(je)! Ik ben zeer blij met jouw analyse van de blogzaak ‘lezerswerving’. Ik zal die analyse zeker ook in de les Nederlands als leestekst gebruiken voor het vakonderdeel tekstlinguïstiek waar het gaat over inhoud, schrijfdoel, doelpubliek, enz., ook met het oog op de training van spreek- en schrijfvaardigheid.

    Voel je daardoor niet ‘mis’bruikt. Van literaire schrijvers hoor ik wel eens de verzuchting dat wanneer hun werk in de schoolboeken terechtkomt, het zijn beste tijd wel heeft gehad.

    Zeer graag wil ik wat later nog op een aantal punten in je reactie terugkomen. Moederdag, weet je, en ik krijg gasten …

    Reactie door janien — augustus 15, 2007 @ 6:48 am | Beantwoorden

  7. @Willy
    Toch ook nog even twitteren. Ik kan weer niet zwijgen (knipoog naar mijn kinderen – ‘ons moeder is weer bezig’)en mijn moederlijke raad niet onderdrukken. “Slaapdeprivatie kan de gezondheid ernstig schaden.” … Wie zegt het?

    Reactie door janien — augustus 15, 2007 @ 6:57 am | Beantwoorden

  8. @ Janien
    Slaapdeprivatie…
    Dan heb ik nog geluk gehad. Jouw tijdzone van de weblog staat niet juist ingesteld. Er staat dat mijn reactie om 12:12 am gepost werd, terwijl het in werkelijkheid 02:12 am was.
    Voor de goegemeente zal ik dus wel een lui mens zijn, want ik ben vandaag blijven uitslapen toe 10u15. En voor datzelfde publiek zal ik ook wel een “wallebak” zijn (dat is Leuvens dialect en staat zeker niet in Van Dale) omdat hier tot 02:30 am ’s nachts licht brandde vannacht.
    Gelukkig woont die goegemeente links, rechts en aan de overkant🙂

    Reactie door willy vermaelen — augustus 15, 2007 @ 10:21 am | Beantwoorden

  9. @Willy
    Mijn excuses, Willy! Ik was veel te vlug en te impulsief! Ik schrok gewoon even … En je hebt volkomen gelijk: de tijd staat hier fout ingesteld. Daar had ik niet op gelet. Ten slotte nog iets: ik wil me zeker niet bemoeizuchtig of betweterig of betuttelend opstellen. Daar gruwel ik trouwens van, zo wil ik ook niet tegenover mijn leerlingen staan.

    Ten slotte nog iets. Jouw tijdsgebruik is mijn zaak niet. Geniet van je tijd, hoe je die ook besteedt: om heerlijk uit te rusten, om lekker lang op te blijven, om met een smiley als toetje op een blogpost te reageren …! Leuk, toch, dat dat op mijn blog is.

    Reactie door janien — augustus 15, 2007 @ 7:49 pm | Beantwoorden

  10. @Janien
    De reactie in nummmer 8 was werkelijk een beetje humoristisch en plagend bedoeld op jouw berichtje.
    Ik heb dat absoluut nooit “bemoeizuchtig of betweterig of betuttelend” aangevoeld! Integendeel.
    Slaapwel (het is 1:54 , ik ga ook slapen)🙂

    Reactie door willy vermaelen — augustus 16, 2007 @ 11:54 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

