The Sausage Machine

december 27, 2007

Goed nieuws. Slecht nieuws. Twee vrouwen. Joke en Benazir. Tweemaal Radio 1.

Uw leerblog The Sausage Machine kan als vrouwenblog niet voorbij aan het nieuws van de dag op deze sombere winterdonderdag van 27 december 2007. Goed nieuws en slecht nieuws. Ik geef het in chronologische orde. Mijn favoriete radio1.be berichtte met enkele uren verschil over twee beroemde vrouwen.

      jokevlverkl.png                          benazirbhuttoradio-canada.jpg 

Foto’s van links naar rechts: www.boek.veterpro.net en www.radio-canada.ca.

Eerst hoorde ik de Nederlandse Joke van Leeuwen die in het programma Stories door Fried’l Lesage geïntroduceerd werd in haar bijna-functie van stadsdichter van mijn stad Antwerpen. (Raar maar waar, op de playlist van Fried’l Lesages programma voor vandaag donderdag stond ook de nieuwe Lenny Kravitz-single die ik voor 6 so koos, een week geleden …) Dichteres, schrijfster van kinderboeken, romans voor volwassenen en … brieven voor Amnesty International Joke van Leeuwen, die zich graag een ‘Nederbelg‘ noemt, volgt op Gedichtendag 2008  als vierde (en eerste vrouwelijke) stadsdichter van Antwerpen Bart Moeyaert op. Samen met de Bosnische singer/songwriter Mario Paric brengt ze momenteel in Vlaanderen en binnenkort ook weer in Nederland het cabaretprogramma En /En over een van haar geliefkoosde thema’s, over herkomst en ontheemd zijn, “over de stad, de liefde, de oorlog en de selder(ie)”.

In Stories van vandaag op Radio 1 had Joke van Leeuwen het over het grote voordeel van grote borsten in haar verhaal van een Marokkaanse gewetensgevangene met wie ze voor AI contact had. Hun brieven werden onder de grote borsten van zijn moeder de gevangenis in en uit gesmokkeld.

Bart Moeyaert, de dienstdoende stadsdichter, zegt blij te zijn met zijn opvolgster. Over zijn laatste 31 dagen als stadsdichter blogt hij vanaf 1 januari 2008 op www.villakakelbont.be/blog! Antwerpen koos jaren geleden Tom Lanoye als eerste stadsdichter. Ramsey Nasr volgde. Op de Stadsdichterpodcast zijn niet alleen de Antwerpse, maar ook andere stadsdichters 24/7 te beluisteren. Nu komt dus met Joke van Leeuwen de eerste Antwerpse ‘stadsdichteres’ aan het woord. PROFICIAT, Joke van Leeuwen! Heel veel geluk in je nieuwe functie in het nieuwe jaar!

Een uur later hoorde ik op Radio 1 het schokkende nieuws over een kamikaze-aanslag op de Pakistaanse politica Benazir Bhutto. Schokkend. Hier twee Nederlandstalige nieuwslinks vanuit verschillend perspectief die in het kort en duidelijk haar politieke carrière schetsen: de Vlaamse krant De Tijd en Ger de Blogger op de Nederlandse Volkskrantblog. In verschillende bronnen vond ik de tag ‘corruptie’  gelinkt aan haar naam. Ik wil me daarover hier niet uitspreken, ik ben geen politiek onderzoeker, ik wil enkel het gruwelijke nieuwsfeit over vernieling en dood signaleren en dat diep betreuren. Benazir Bhutto was de eerste vrouwelijke leider van een moslimland sinds de 13e eeuw. Requiescat in Pace. Zij ruste in vrede.

Bij dit goede nieuws

  • over een nieuw leven voor auteur, dichteres en performer Joke van Leeuwen die twee en meer culturen in zich verenigt en ook lid is van Amnesty International,

en het slechte nieuws

  • van de moord op politica Benazir Bhutto

picassovredesmuseumnl.jpg

Vredeskaart Picasso www.vredesmuseum.nl

gaan mijn gedachten spontaan naar vredescampagnes en vredeswensen die in deze kerst-en-nieuwjaarsdagen meer dan anders in de woordenwolken oplichten. Daarom verwijs ik naar twee luide stemmen, stemmen met wereldweerklank, in de hoop om dit zwakke stemmetje van een klein Nederlandstalig leer- en vrouwenblogje toch nog wat meer draagkracht te kunnen geven. In dit ‘global choir’ van web 2.0 klinkt vrede vanuit The Sausage Machine zo.

Women and girls suffer disproportionately from violence – both in peace and in war, at the hands of the state, the community and the family.

(…) the peoples of the earth, too, are called to build relationships of solidarity and cooperation among themselves, as befits members of the one human family: “All peoples”—as the Second Vatican Council declared—“are one community and have one origin, because God caused the whole human race to dwell on the face of the earth (cf. Acts 17:26); they also have one final end, God” (…).

Volgens paus Benedictus XVI vormt het gezin de bakermat, ‘de wieg van leven en liefde’, waar vrede kan geboren worden.

Indeed, in a healthy family life we experience some of the fundamental elements of peace: justice and love between brothers and sisters, the role of authority expressed by parents, loving concern for the members who are weaker because of youth, sickness or old age, mutual help in the necessities of life, readiness to accept others and, if necessary, to forgive them. For this reason, the family is the first and indispensable teacher of peace. It is no wonder, therefore, that violence, if perpetrated in the family, is seen as particularly intolerable.

Of naastenliefde puur.

Met de paus maken we de cirkel van deze vredesblogpost rond. We keren met de nieuwjaarsboodschap 2008 van Zijne Heiligheid terug naar Antwerpen, naar de Talk of the Town-blog, waar Antwerpse holebi’s zich afvroegen of de paus hen met zijn voorbeeld van de ‘natuurlijke’ gezinsconfiguratie met man en vrouw niet uitsloot. Toch niet, citeert blogger Benjamin Rik Beckers van holebipastores. Meer … op Talk of the Town.

Give Peace a Chance!

(Ach, vergeef me die laatste vredeslink in dit artikel … Morgen, op de Dag van de Onschuldige Kinderen of Onnozelekinderendag, de herdenking van de kindermoord door Herodes te Bethlehem, word ik 60 en ik voel me nog altijd soixante-huitard. Of gebruik ik beter de bepaling ‘post-soixante-huitard’, een term die de Franse filosoof en schrijver Pascal Bruckner met zijn president Sarko in verband brengt …?)

Blog op WordPress.com.