The Sausage Machine

oktober 8, 2008

Vrouwland kleurt het literaire landschap. Gefeliciteerd, Rachida Lamrabet!

Traditioneel maakt organisator Boek.be samen met zijn programma ook

   zijn winnaar van de Debuutprijs bekend. Rachida Lamrabet krijgt de prijs t.w.v. 6 200 euro voor haar roman Vrouwland. De prijsuitreiking is naar jaarlijkse gewoonte op de opening van de Boekenbeurs op 30 oktober 2008, maar dinsdag kreeg Rachida Lamrabet al een ruiker witte bloemen nadat jurylid Lisbeth Imbo het juryverslag had voorgelezen. Uit dit verslag licht ik volgende passage – wel jammer dat hiermee het verhaal Vrouwland al wordt ontsluierd. Overslaan dus dit citaat, voor wie de ontknoping zelf wil beleven als lezer.

“Vrouwland” is een nauwkeurig geconstrueerde roman met een reeks verhalen over Marokkaanse jongeren die ieder op hun eigen manier op zoek gaan naar een ander leven, de ene groep in Marokko, de andere in het Westen dat voor sommigen onder hen ‘vrouwland’ heet.

In een bewust kale en onliteraire taal tekent Rachida Lamrabet portretten van deze kleine groep mensen die met elkaar in contact komen als één van hen omkomt bij een poging om via Spanje naar België te vluchten. Zonder belerend te worden en zonder in de gebruikelijke clichés te vervallen, laat de schrijfster ieder van hen zijn of haar verhaal vertellen. Voor geen van hen is er nog een keuze tussen ofwel Marokko of anders het Vrouwland: allemaal proberen ze een plek te vinden ergens tussen die twee werelden in. Van de zelfzekere jonge vrouw die zo zeker is dat ze helemaal Belgisch is geworden tot de Marokkaan die alleen maar Marokkaan wil zijn. De dood van de jongeman heeft ieder van hen op een andere manier geraakt.

Uit het juryverslag van de Debuutprijs 2008

   Een bekroond schrijversdebuut! Een vrouwelijke literaireprijswinnaar, die koesteren we als de zon in de regen van mannelijke prijswinnaars … FELICITATIES voor Rachida Lamrabet! Ik zeg het naar sausagemachinegewoonte met virtuele rode rozen. Nochtans, als ik de lijst van debuutprijswinnaars van de laatste jaren even overloop, moet ik toegeven dat de vrouwen niet ondervertegenwoordigd zijn … En ik mag er niet aan denken dat de meme over de twee criteria waaraan je vandaag de dag moet voldoen om een literaire prijs te winnen weer de wereld zal rondgaan: criterium 1 allochtoon zijn, criterium 2 vrouw zijn. Néé. Rachida Lamrabet zegt dat ze gewoon zichzelf wil blijven, gewoon haar ding wil doen, net als andere schrijvers. Ze wil zich geen allochtoon of Vlaming noemen. Ze houdt niet van hokjesdenken, van etikettering. Ik evenmin. Ik ben alleen niet vies van enig vleugje feminisme.

 

Foto’s Rachida Lamrabet uit de reportage van Keltoum over Nuff’Said (Berchem, januari 2008)

Als eerste kennismaking met de schrijfster en een mooie intro op haar boek raad ik dit audiobestand aan: het interview van Leen Nicolas met Rachida Lamrabet overVrouwland. Het juryverslag van de Debuutprijs 2008 komt letterlijk tot leven in de stem van de auteur die haar visie op literatuur en maatschappij, haar doelen en dromen, werkwijze en personages op een zeer verhelderende manier toelicht. Leen Nicolas is daarbij een goede katalysator.

Haar romantitel Vrouwland verwijst volgens Rachida Lamrabet naar Europa. Het is één van de namen die jongeren in Marokko voor deze voor hen ‘paradijselijke’ plek bedacht hebben.

Wordt vervolgd met quotes uit het interview.

6 reacties »

  1. Waw, je zou bijna denken dat je Rachida echt kent. Ik ben alleszins grote fan van haar werk!

    Reactie door georgina — oktober 8, 2008 @ 6:46 pm | Beantwoorden

  2. Ik heb Rachida voor het eerste in de univ. ontmoet (1994). Ik ben heel blij voor jou ’een dik Proficiat’ en veel succes nog.

    Reactie door Janat Alwiaam ( vzw) — oktober 14, 2008 @ 8:54 am | Beantwoorden

  3. Dat in de post aangekondigde vervolg is er nog altijd niet kunnen komen … Niet dat ik mijn belofte zomaar vergeten ben. Ondertussen is Rachida Lamrabet dezer dagen niet uit het nieuws (geweest) met de uitreiking van haar prijs op de Boekenbeurs. Tuurlijk niet. “Ohne media läuft nichts”, en die ‘oude’ (zo’n 10 jaar geleden) uitspraak van schrijver en literatuurkenner Frans Roggen is nog altijd van tel. (Ik moet toegeven, ik schrijf dit citaat uit het hoofd, ik wil nog wel checken hoe hij juist ‘media’ in zijn exclusieve tekst schreef …)

    Reactie door janien — november 1, 2008 @ 8:00 am | Beantwoorden

  4. Ik heb vandaag het boek vrouwland gekocht op de boekenbeurs en ben razend benieuwd. Ik zou graag Rachida Lambrabet ooit eens ontmoeten. Ik maak mijn geïntegreerde proef over feminisme en zoek vrouwen die mij inspireren of iets bereikt hebben. Als iemand mij zou kunnen helpen om met haar in contact te komen, want ik heb geen idee hoe eraan te beginnen.

    Alvast bedankt.

    Reactie door Audrey Apers — november 3, 2008 @ 5:24 pm | Beantwoorden

  5. @ Audrey Apers
    Wat een mooi onderwerp heb jij gekozen! Jouw tekst zou ik wel eens willen lezen – en hopelijk bevat die dan een interview of een verslag van je ontmoeting met Rachida Lamrabet.

    Maar hoe contacteren we haar? Ze staat niet op de auteurslijst van Stichting Lezen Vlaanderen, waar je met auteurs in contact kunt komen die door het Vlaams Fonds voor de Letteren gesubsidieerd worden. Die auteurslijst geeft de adressen van auteurs.

    Je zou het Rachida Lamrabet zelf kunnen vragen (en meteen je boek laten signeren?) op de Boekenbeurs op 10 november 2008, dan signeert ze op stand 403 van 13.00 tot 15.00 uur:
    http://www.boekenbeurs.be/signeersessies?filter0=&filter1=lamrabet.

    Kun je dan niet, dan zou ik op http://www.boek.be vragen, hoe je met haar in contact kunt komen. Boek.be heeft haar de Debuutprijs uitgereikt.

    Lukt dat allemaal niet, dan zou ik het eens proberen via het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding in Brussel, waar Rachida Lamrabet als juriste werkt. Je vindt het telefoonnummer en het adres van dat centrum op hun website:
    http://www.diversiteit.be/?action=onderdeel&onderdeel=4&titel=Home.

    Heel veel succes en bedankt voor je bezoek!

    Groetjes
    janien

    Reactie door janien — november 3, 2008 @ 6:27 pm | Beantwoorden

  6. hej dank je Janien !
    ik ga er zeker werk van maken en ik zal wat laten weten als het me lukt !
    alvast ontzettend bedankt

    groetjes Audrey

    Reactie door Audrey Apers — november 5, 2008 @ 6:36 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.