The Sausage Machine

mei 21, 2009

Wolfram Alpha volgens Hulbee, Stephen Wolfram en PhiveCast

Hulbee

Karin Wintersgeek girl, always on the cutting edge of today’s cool technology – leerde me de nieuwe zoekmachine Hulbee kennen waarvan hier de kleurige woordenwolktoepassing staat met als kern de nieuwe kennismachine Wolfram Alpha die ik op de vernieuwde blogzoekmachine De Blogoloog onder ‘populair’ ontdekt heb via een link naar mijn baby-olifant. Wie zoekt die vindt! Van 2.0 walsen naar 3.0 … Naast mijn vertrouwde Google en Wikipedia staat vanaf nu mijn Wolfram Alpha als een huis, dat weet ik wel zeker:

You enter your question or calculation, and Wolfram|Alpha uses its built-in algorithms and growing collection of data to compute the answer.

Kennis- of antwoordmachine Wolfram Alpha is onder het logo van een rhombische hexecontahedron aan de verovering van de wereld begonnen. Ik verneem het kort uit eerste hand, probeer computationele intelligentie of het semantische web nog beter te begrijpen in het Nederlands, en hoor mathematicus Stephen Wolfram in het lang en het breed toe op YouTube … tremendously ambitious about a huge long term project, zijn gepassioneerde zoektocht naar een symbolische taal die alle methodes en modellen waarmee we tot nu alle kennis beheren in één hanteerbaar programma kan combineren: in eenvoudige regels, ontworpen op een wiskundig platform, die tot een nieuwe complexiteit en rijkdom van kennis leiden. Het ging hem om een computationeel systeem dat de gebruiker tot nieuwe inzichten kan brengen en tot nieuwe ideeën kan inspireren.  

Wikipedia en Google versus Wolfram Alpha? Hype of revolutie? De nieuwe Google? Hoe meer zoek- en antwoordmachines voor informatieverwerving en kennisverwerking, hoe beter. Het kan de inspiratie en creativiteit maar ten goede komen. En het leren.

Plain awesome, roep ik het uit na mijn eerste keer! Wordt weldra vervolgd.

Wolframalphabanner400

Samenvattend: PhiveCast narrator Mark K. Delfs in 5 minutes or less.

UPDATE april 2010: Wolfram Alpha volgens Jef van den Hurk op Onderwijs van Overmorgen.

1 reactie »

  1. Thanks for putting my video up here, I appreciate it! More of them can be found at http://www.phivecast.com.

    Reactie door Mark H. Delfs — mei 24, 2009 @ 2:38 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

