The Sausage Machine

oktober 10, 2009

Nieuwe media volgens Hans Mestrum (oktober 2009). Naar duurzamer onderwijs, een duurzamere wereld.

Van op (amateur)foto’s verstilde zeelucht naar technologie als lucht: op het web maakt dat slechts een post verschil. Connect, communicate & share: Hans Mestrum, always on experiencealways in touch, doet het op bijzondere wijze voor. Zijn meest recente presentatie plaats ik hier als een belangrijk pleidooi voor meer ICT in onderwijs. Onder ICT versta ik: social media of nieuwe media zoals (micro)blogs en wiki’s. Daarin vormt de presentatie van Hans Mestrum voor mij onmisbaar leermateriaal dat ik op mijn blog, mijn internetdagboek, wil bewaren: een uiterst waardevolle update, een compleet overzicht. Hopelijk mag deze Mestrum voor velen een bevestiging betekenen, een aanmoediging om onbevangen voort te werken in het zicht van de wereld, of inspiratie geven en stimulering om zich aan het web over te geven.

Ik kwam ook onder de indruk van de passie in zijn column Er zijn veranderingen op til, een enthousiasmerend credo dat ik als begeleidende tekst bij zijn slides heb gelezen. 

[…] In het paradigma van de nieuwe tijd krijgen we ook nieuwe communicatiemiddelen tot onze beschikking: de nieuwe media. Middelen waarmee we kunnen creëren, de dialoog kunnen voeren, waarbij de mens echt centraal kan komen te staan. Middelen die ons in staat stellen om bottom-up bezig te zijn met onszelf en de (geïnteresseerde) anderen, in plaats van passend binnen de nu overheersende topdown structuren ons monddood van het ene systeem naar het andere te slepen.
Die nieuwe media zorgen ervoor dat we gehoord kunnen worden, dat we bij kunnen dragen aan een zinvollere context. Dit soort middelen schieten als paddestoelen uit de grond. Ik noem er een paar: weblogs, wikis, podcast, screencast, videologs etc. In essentie hebben ze allemaal gemeen dat het individu, zijn authenticiteit en zijn passies centraal staan en niet het systeem, de gevestigde orde, de hiërarchie.

Fragment uit de inleiding: Hans Mestrum, Er zijn veranderingen op til (column), 2 oktober 2009. Nieuwe media zijn instrumenten voor de creatie van een duurzamere samenleving, een duurzamere wereld.

Zeer bedankt, Hans Mestrum, voor connecting, communicating & sharing!

2 reacties »

  1. En hier word ik dan weer stil van. Ik geniet regelmatig van je mooie posting en dan vooral ook de manier van je schrijven. Dat bevalt me zeer. Heel persoonlijk, mooie taal en mooie sfeer.
    Fijn dat je de boodschap in zowel de presentatie als de column aanspreken.
    We houden contact 😉

    Reactie door Hans Mestrum — oktober 10, 2009 @ 6:13 pm | Beantwoorden

    • De bloossmiley krijg ik hier maar niet te pakken. Jammer genoeg wil hij niet ‘plakken’. Bedankt en hartelijke groeten!

      Reactie door janien — oktober 11, 2009 @ 7:10 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.