The Sausage Machine

april 15, 2009

De edurobots komen! Any teacher that could be replaced by a computer, should be.

googlemcann11google2mcannaerts04092

Bron? Twee slides geknipt uit de allernieuwste Maarten Cannaerts.

Lesgeven in de 21e eeuw… Wanneer zullen robots hun plaats naast die van de docent-in-vlees-en-bloed innemen? Hem het werk verlichten? Een oplossing bieden voor lerarentekort? Zullen er überhaupt nog wel scholen en leraren bestaan, zoals we die vandaag kennen?! Even over het onderwijsmuurtje kijken en daar zien we de zorgrobot toch ook al verschijnen. Gezien de toenemende vergrijzing en het personeelstekort in de zorg ‘sleutelen’ ingenieurs en onderzoekers in Nederland dagelijks aan die zorg- en verpleegrobot.

Het TSM-standpunt i.v.m. edurobots? Recent nog formuleerde ik het in een reactie op de visie van een deelnemer in een Onderwijs 2.0– discussie op LinkedIn. De stelling van Michiel Masselink luidt: Over 10 jaar hebben we het niet meer over ICT in het onderwijs

Deelnemer – Niet eens:  […] als we het hebben over ICT als iets conceptueel want daar gaat het altijd over dan hebben we het over ‘ontwikkeling’. Het plafond zal nooit zichtbaar zijn! Dan heb ik het ook niet over digitale schoolboeken en uitgeverijen maar over intelligentere software toepassingen, luisterende en pratende applicaties, mobile agents, robots in de klas, digitale docenten, digitale docenten die weer verbonden zijn met internet en Google om meteen praktijkvoorbeelden uit community’s zichtbaar te maken op het scherm, en dan weer een digitaal docent die kan schrijven of teksten kan beoordelen… en het gaat allemaal mondialer worden om de kosten te drukken en zogenaamd om het leraren tekort op te vangen, uiteindelijk komt het wel ten goede van de kwaliteit … Meer …

Mijn reactie op die stellingname: Idd, al die nieuwste apps, robots, mobile agents: dat bedoel ik eigenlijk ook wel, hoor. U zegt het! Ik zit met web 2.0 zoals ik het boven omschreef nog bruggen achter. ICT zal nooit meer zijn zoals het was en vandaag is, web 2.0 zal veel verder geëvolueerd zijn naar … ? Vast in de richting die u aangeeft! Met the sky als limit. Hoewel … die robots voor binnen 10 jaar: zou dat niet te hoopvol gedacht zijn. 15 jaar misschien?

Met een knipoogje naar Karin Winters, Elke Das, Moniek Verhaaren en Cindy De Smet, …  docenten avant-la-lettre, allen bewonderenswaardig geeky & girly bezig met teaching en learning in de 21e eeuw.   :-)   Zoals zij onderwijs 2.0 zo ongemeen professioneel, creatief, lief, humorvol, … belichamen!

Met een dromerige blik in de toekomst open ik  A Window into our Digital Future  En nog een …  zo-even immers kondigde Colleen Girten (geen onbekende voor TSM)  de release aan van de 2020 Forecast: Creating the Future of Learning. From Participation to Creation

! UPDATE 29-04-2009

  • Corinne Nederlof van Onderwijsvanmorgen.nl attendeert op Designing Education 3.0! Haar verwerking van de artikels op Education Futures volgt spoedig op … Onderwijsvanmorgen.nl, de baanbrekende educatieve uitgever. Ik noem de site graag baanbrekend. Op dit moment ken ik er geen van een educatieve uitgever die me in die mate verfrist, inspireert, stimuleert en … doet dromen. Zijn redactieteam heeft zoveel oor en oog voor de toekomst van onderwijs, en verstaat de kunst van vernieuwende projecten, inspiratie, stimulansen en didactiseringen aanmoedigend en interactief door te spelen naar een wereldbreed publiek! Wow! Nieuwe media, ICT in de klas, trends, jongerencultuur, leerstijlen en meer: Onderwijs Van Morgen van Malmberg houdt me/jou/u op heel prettige en leerrijke wijze bij de tijd!
  • Marcel de Leeuwe van Leerbeleving.nl en het e-learningportaal (pas vernieuwd) heeft een blogpost van 17 april 2009 over de Leeromgeving in 2020! Een blik op de nabije toekomst van leren en werken.
  • Het Horizonrapport 2009 verwerkend timmert ook Patrick Koning ijverig aan de toekomst op zijn weblog met extra zuurstof voor Innovatie in ICT en Onderwijs.
  • Kennismanager – hij noemt zichzelf in mooier Nederlands liever kennisondernemer – Erno Mijland (overigens geen onbekende in The Sausage Machine met Nu leren voor morgen!) heeft zijn oor te luisteren gelegd bij Adjiedj Bakas. Hoogste tijd dat ik Mijlands boek eens uitlees … Zijn interview met trendwatcher Bakas heb ik nog altijd niet gelezen. Help! Ik maak terstond een goed voornemen en leg het boek bovenop mijn stapel …  mijland

UPDATE 23-07-2009

UPDATE februari 2011

2 reacties »

  1. Leuk om hierbij aan te haken met wat ik net las bij Education Futures: http://www.educationfutures.com/2009/04/19/designing-education-30/. Ik ga de hele week meelezen en erover schrijven op http://www.onderwijsvanmorgen.nl. Denk dat het een spannende serie wordt.

    Reactie door Corinne — april 20, 2009 @ 12:59 pm | Beantwoorden

  2. Bedankt voor je spannende tips, Corinne! Zo blijf ik / blijven we dankzij jou bij de tijd!! En excuus dat ik jou met grote vertraging ‘modereer’. Vandaag pas heb ik jouw comment in mijn spamlijst ontdekt. (Ik heb dat nog eens voorgehad met mooie reacties die ‘verloren’ stonden tussen 100-den spamreacties …, en toch vergeet ik soms nog die spamlijst te controleren. Gelukkig heb ik dat vandaag gedaan en was ik WP voor. Regelmatig maken zij immers de spamqueue leeg.)

    Reactie door janien — april 29, 2009 @ 9:46 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: