The Sausage Machine

december 9, 2009

Van Dale Woord van het Jaar 2009: ontvrienden? recessionista? twitterazzo? tomtomburger? … Het zeilmeisje of toch de griepcommissaris?

Stemmen t/m 16 december 2009 14.00 uur op www.woordvanhetjaar.nl!

 De nominaties 2009

Lijstje levenskrachtig Nederlands! Van Dale houdt zijn jaarlijkse woordverkiezing! De verkiezingssite verwijst door naar authentieke filmpjes die het nieuwe woordgebruik presenteren. Leuk, toch! Bovendien: ieder die een stem uitbrengt, ontvangt als cadeau tien columns in pdf over het ontstaan van alle tien genomineerde woorden.

Wat een mooie lijst! Weet u / jij wat kiezen? Bijna had ik recessionista verstuurd … (de recessie staat me op het vege lijf geschreven) … bijna had ik me laten verleiden door het satirische tubeje met Saartje Vandendriessche. Geen 2009 zonder Twitter! Twitterazzo. Geweldig. Werd twitteren trouwens niet de winnaar in die concurrerende woordverkiezingZeilmeisje! Reeds aanwezig op TSM. Oeps-gebied. Na Aha-Erlebnis.

Uiteindelijk heb ik op ontvrienden gestemd. Een zgn. nieuwe trend sinds de socialenetwerkenhype van 2008-2009. Een helemaal-Nederlandse werkwoordvorming met een substantief als grondwoord en het prefix ont-. Toch mooi, niet? Volgens de column over ontvrienden heeft Knack de Nederlandse vertaling van defriending als werkwoord gelanceerd op 31 december 2008. Het woord werd overgenomen door NRC Handelsblad en begon aan een rondje langs de Nederlandstalige media. In NRC Next las het Woord-van-het-Jaar-team een vervoegde vorm van ontvrienden: Ben jij al ontvriend? Ik niet. Bij Jeroen Mirck lees ik een welkome kritische uitbreiding bij de column op Van Dale. Hij toonde in februari al het leuke filmpje Dump je ‘vrienden’ waarnaar ook Van Dale verwijst.

Nu u / jij? Wat zal het zijn? Tomtomburger of spuugkit? Mexicaanse griep toch niet? Of griepcommissaris? Nee. Nochtans bloklettert Het Nieuwsblad al: Marc Van Ranst is een woord. Griepcommissaris zou een sterke Vlaamse kanshebber zijn … Op 17 december zullen we weten welk woord ‘het gehaald heeft’.

1 reactie »

  1. “Bij Jeroen Mirck lees ik een welkome kritische uitbreiding bij de column op Van Dale. Hij toonde in februari al het leuke filmpje Dump je ‘vrienden’ waarnaar ook Van Dale verwijst.”

    Dank voor de aandacht. Persoonlijk vind ik ‘ontvrienden’ een interessante term die een verdieping van het sociaal netwerken aangeeft, maar het is tegelijkertijd maar de vraag of deze ontvriendingstrend echt aan de gang is. Het fenomeen is overgewaaid uit Amerika, waar aanvankelijk het verzamelen van vrienden vaak als doel op zich werd gepresenteerd. Logisch dus dat daar na verloop van tijd een tegenreactie op kwam. In Nederland draait het minder om ‘zo veel mogelijk vrienden verzamelen’, dus denk ik dat het hier ook met ontvrienden niet zo’n enorme vaart loopt. Het is vooral relevant voor actieve gebruikers, die hun tijd efficiënter willen gebruiken. Passieve gebruikers hebben minder vrienden, waardoor ontvrienden niet echt een issue voor hen is. Maar een mooi woord is het!

    Reactie door Jeroen Mirck — december 13, 2009 @ 3:08 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.